Twee nieuwe subsidies voor ongebruikelijke, interdisciplinaire samenwerkingen

Om interdisciplinaire ongebruikelijke samenwerkingen gericht op maatschappelijke impact te stimuleren zijn de nieuwe Spark Grant en de Unusual Collaboration Grant opgezet. De grants zijn een initiatief van het Centre for Unusual Collaborations. Door zoveel mogelijk drempels weg te nemen voor jonge academici, wil het centrum onderzoek stimuleren tussen onderzoekers die anders niet zouden samenwerken. Het centre is een onderdeel van de strategische alliantie tussen TU/e, WUR, UU en UMC Utrecht.

Het Centre for Unusual Collaborations  (CUCo) is een van de kerngroepen van het samenwerkingsverband tussen de vier instellingen en is opgezet door de Young Academies van deze instituten. Door krachten te bundelen, willen de Young Academies hedendaagse en toekomstige maatschappelijke uitdagingen kunnen aanpakken op een duurzamere manier.

Samenwerking met partners van de alliantie

Voor zowel de Spark Grant als de Unusual Collaboration Grant geldt dat deelname van minimaal drie partners van de alliantie een belangrijke voorwaarde voor de aanvraag is. De beurzen zijn opgezet om langdurige, interdisciplinaire samenwerkingen te faciliteren die gericht zijn op maatschappelijke impact.

Subsidies en voorwaarden

De Spark Grants  zijn bedoeld voor een beginnende, financiële ondersteuning om een nieuw idee te kunnen onderzoeken en te ontwikkelen en daarnaast een interdisciplinair team te vormen. De Unusual Collaborations Grantsondersteunen meerjarige samenwerkingen. Aanvragers moeten leden zijn van de Young Academies bij een van de instituten van de Alliantie of een plus één van hen zijn. Voorgestelde projecten moeten een duidelijk maatschappelijk doel hebben. Meer informatie vind je hier.

Bijeenkomst 27 oktober voor Spark Grant

Het indienen van aanvragen is al mogelijk. Indien je geïnteresseerd bent in een Spark beurs, is er een online bijeenkomst gepland op 27 oktober 2020 van 13:00 tot 15:00 uur. Voor de Spark Grants is de eerste deadline voor de volgende ronde op 1 februari 2021.

Netwerk

Om onderdeel te worden van het actieve netwerk van de alliantie en direct informatie te ontvangen over aankomende bijeenkomsten en activiteiten van het Centre for Unusual Collaborations, neem contact op met Florian1.Albronda@wur.nl om op de mailinglijst geplaatst te worden.

Het doel van de strategische alliantie tussen TU/e, WUR, UU, UMC Utrecht is om bij te dragen aan maatschappelijke transities door middel van onderwijs, onderzoek en valorisatie. De partners zijn van mening dat oplossingen voor de grote uitdagingen voor onze toekomst alleen kunnen worden gerealiseerd als er over de grenzen van kennis, instellingen en programma's heen intensief wordt samengewerkt. Dit wordt bijvoorbeeld gedaan door getalenteerde onderzoekers aan het roer te zetten en samen te werken over grenzen van disciplines heen.