Travelling Concepts on Air: Geweld (S2E8)

In deze aflevering van de podcast serie Travelling Concepts on Air nodigen dr. Tessa Diphoorn en dr. Brianne McGonigle Leyh dr. Luuk Slooter en dr. Don Weenink uit om te praten over het concept ‘geweld’.

Logo

In de podcast verkennen Tessa Diphoorn en Brianne McGonigle Leyh de beloften en idealen van interdisciplinariteit door te kijken naar ‘travelling concepts’: concepten die reizen binnen en tussen disciplines. Deze maand bespreken Luuk Slooter en Don Weenink hoe het concept ‘geweld’ gebruikt wordt in verschillende contexten en disciplines.

Luuk Slooter is universitair docent Conflictstudies aan de Universiteit Utrecht. Hij doceert in de BA Geschiedenis en de MA Conflictstudies en Mensenrechten. Hij is ook een kernlid van de Centre for Global Challenges en het IOS platform Contesting Governance. Zijn onderzoek is gericht op stedelijke opstand, geweld, ‘policing’, polarisatie en ruimtelijke segregatie. Verder heeft hij etnografisch onderzoek gedaan in de Franse banlieues en verschillende ‘complexe’ buurten in Nederland.

Don Weenink werkt als Cultureel Socioloog aan de Universiteit van Amsterdam. Zijn onderzoeksinteresse ligt in de microsociologie van geweld. Dit betekent dat hij bestudeert wat mensen doen in de aanwezigheid van anderen, hoe deze kleinschalige sociale interacties langdurige en brede sociale verschillen vormen en hierdoor worden gevormd, en wat er gebeurt bij gewelddadige interacties.

Luister naar de aflevering om meer te horen over de discussie over ‘geweld’: Travelling Concepts on Air: Geweld (S2E8).