'Tot in de wortels' deel 2: Kaisa’s flexibele planten

Visuele verhalen over plantenonderzoek aan de UU

In de visuele serie 'Tot in de wortels' draait het om verhalen over plantenonderzoek aan de Universiteit Utrecht. In de tweede aflevering staat het werk van Kaisa Kajala centraal.

Meer weten?

Wil je meer weten over Kaisa's onderzoek? Lees dan dit artikel of bekijk haar profiel.

Andere delen

Bekijk ook het eerste deel van 'Tot in de wortels', waarin het onderzoek van Rashmi Sasidharan naar klimaatbestendige planten centraal staat. En in het derde deel vertelt Ronnie de Jonge over zijn onderzoek naar de interactie tussen planten en micro-organismen als bacteriën.

Tekstversie

In de visuele serie "Tot in de wortels" draait het om verhalen over plantenonderzoek aan de Universiteit Utrecht. De tweede aflevering richt zich op Kaisa Kajala's onderzoek naar fenotypische plasticiteit: het vermogen van planten om te veranderen als reactie op hun omgeving. Dit vermogen helpt planten om te overleven terwijl ze vaststaan in de grond en allerlei (weers)omstandigheden moeten doorstaan. Kaisa's groep onderzoekt plantenwortels en hoe ze reageren op ongunstige omstandigheden in de bodem, zoals droogte en verontreiniging. Zo ontdekten ze bijvoorbeeld dat erwtenwortels op droogte reageren door een barrière van houtachtig materiaal te vormen. Kaisa en haar collega's proberen erachter te komen hoe en waarom deze barrières zijn ontstaan. Ook willen ze weten wat de voor- en nadelen voor de plant zijn van het beperken van het contact met de bodem.