Topweek voor public engagement

Terrorismedebat op 1 oktober 2019

Onderzoekers van de Universiteit Utrecht gaan op pad om met mensen in gesprek te gaan en bezoekers te laten ervaren wat wetenschap is. Public engagement vindt het hele jaar door plaats; maar deze week zijn er zoveel prachtige activiteiten dat we ze even op een rij zetten:

Dinsdag

• Collegetour-bijeenkomst in de Social Impact Factory van de HUB Security for Open Societies. Studenten en bezoekers konden vooraf vragen insturen voor de NCTV. Aansluitend was er een debat met onder meer Beatrice de Graaf over de lokale aanpak van radicalisering, waarbij ook professionals werden uitgenodigd aan de discussie deel te nemen.
  • Het Universiteitsmuseum gaat verbouwen en presenteert een nieuw ontwerp. Het museum is uniek in zijn soort in Nederland, en groeit uit zijn voegen. In het nieuwe museum wordt de bezoeker zelf onderzoeker. Er komt meer expositieruimte, met meer aandacht voor de actualiteit en innovatieve concepten.
    Universiteitsmuseum door Ivar Pel

Woensdag

• Tijdens de Grote Wetenschapsdag gaan basisscholen in heel Nederland aan de slag met wetenschap en technologie in de klas. Dit jaar is het thema dierensmokkel. Samen met criminoloog Daan van Uhm ontwikkelde het Wetenschapsknooppunt van de Universiteit Utrecht lesmateriaal waar scholen uit heel Nederland mee aan de slag gaan. Tussen 11:00 – 11:30 beantwoordde Daan in een livestream live de vragen van leerlingen.
    Betweter door Jan Willem Groen

Vrijdag

• Welke vastgeroeste denkpatronen kunnen we beter achter ons laten? Wat moet er voor ze in de plaats komen? En hoe kom het eigenlijk dat we zo graag vasthouden aan het bekende? Tijdens het Betweter Festival 2019 onderzoeken we met wetenschappers en artiesten hoe het anders kan.
    Weekend van de Wetenschap 2018 door Steven Snoep

Vrijdag/zaterdag

• In de bibliotheek wordt een enorm olifantenbot bewaard en streng bewaakt. Kun jij de code kraken waarmee dit bot wordt bewaakt? Benut de denkkracht van je hele familie en doe mee aan de Wetenschapssurvival, een samenwerking tussen de Bibliotheek Utrecht en het Universiteitsmuseum

Zondag

• Kom naar het Utrecht Science Park en Beleef de wetenschap. Schuif aan bij colleges over dino’s of zwarte gaten, leer je eigen medicijnen maken of kom naar de oefenrechtbank om te ervaren hoe een rechtszaak eraan toe gaat. Er is een bomvol programma waarin je meemaakt hoe onderzoek werkt, waar je al je vragen kan stellen aan wetenschappers en waar je zelf aan de slag gaat met experimenten.
    Tweet Francien Peterse

En tot slot: de inschrijving voor Meet the Professor ging pas weer van start. Want je bent nooit te jong voor public engagement. De profs hebben er alweer zin in: