Stories of Engagers: Dide van Eck en Noortje van Amsterdam

Hoe deel je onderzoeksresultaten op een creatieve manier, en hoe zorg je ervoor dat niet alle emotie uit het onderzoek verdwijnt? Wetenschappers Dide van Eck (Radboud Universiteit) en Noortje van Amsterdam (Universiteit Utrecht) doen, soms gezamenlijk, onderzoek naar diversiteit binnen organisaties. De resultaten leggen ze vast in bijzondere gedichten.

Dide van Eck (links) en Noortje van Amsterdam

Kunnen jullie iets vertellen over jullie gezamenlijke onderzoek en de gedichten?

“We doen samen onderzoek naar de impact van lichaamsomvang op de werkvloer. Hoe gaan volle vrouwen om met aan gewicht gerelateerde stigma’s in hun baan? Tijdens het interviewen van deelnemers kwamen heftige emoties naar boven, bijvoorbeeld naar aanleiding van familieproblemen of een moeilijke jeugd. Bij het analyseren van de data merkten we dat deze emoties verdwenen en de data als het ware werden ‘platgeslagen’.”

“Daarom zijn we gestart met Poetry at Work, een project dat de resultaten van ons onderzoek toegankelijk maakt voor een breed publiek. We schrijven gedichten die we op onze website plaatsen, en delen met de deelnemers aan ons onderzoek. De gedichten zijn een combinatie van de woorden en emoties van de deelnemers, aangevuld met eigen reflecties en inzichten uit de literatuur. Ons doel is om meer mensen te raken met ons onderzoek.”

Waarom gedichten?

“Dide begon met het schrijven van gedichten toen ze nog jong was. Tijdens haar studie Public Administration and Organizational Science volgde ze het vak Creatieve Onderzoeksmethoden van Noortje. In haar scriptie schreef ze bij elk hoofdstuk een kort gedicht. Noortje schrijft ook al van jongs af aan. Haar eerste onderzoeksgedicht schreef ze tijdens een auto-etnografisch onderzoek naar borstvoeding.”

“In eerste instantie schreven we de gedichten voor onszelf. Later deelden we een gedicht met publiek op een conferentie; een uitprobeersel. We merkten dat het publiek verrast en onder de indruk was. We hebben toen een academisch artikel geschreven en dat gepresenteerd op een andere conferentie. Naar aanleiding van die presentatie kwamen veel vragen, onder andere vanuit het onderwijs, waar de gedichten terug te lezen waren. Afgelopen december hebben we onze website gemaakt.”

Waarom vinden jullie het belangrijk onderzoek te delen met een breed publiek?

“We zijn van mening dat onze onderzoeken niet alleen impact moeten hebben op de academische wereld, maar ook toegankelijk, begrijpelijk en herkenbaar moeten zijn voor mensen daarbuiten. Onze onderzoeken hebben maatschappelijke thema’s. Met de gedichten willen we graag bewustwording creëren.”

Welke tips hebben jullie voor een collega-onderzoeker die zijn/haar onderzoeksresultaten op een creatieve manier wil delen?

“Durf wat anders te doen en kwetsbaar te zijn! Vind een vorm die bij jou en je onderzoek past. Kunst is niet het doel op zich, maar een nieuwe manier om onderzoeksmateriaal te analyseren en de uitkomsten te delen met een breed publiek.”