Terugkijken: college van Fenneke Sysling bij de Universiteit van Nederland over racistische wetenschap

College Fenneke Sysling: Waarom was racisme in de wetenschap vroeger heel gewoon?

Het college dat dr. Fenneke Sysling (Cultuurgeschiedenis) op 8 november gaf voor de Universiteit van Nederland over rassenleer in de wetenschap is nu online terug te zien. Haar college is onderdeel van een reeks van vijf colleges over racisme.

Waren wetenschappers vroeger allemaal racistisch?

In haar lezing, getiteld 'Waren wetenschappers vroeger allemaal racistisch?', vertelt Sysling over haar onderzoek naar rassenleer. Het is nog niet eens zo heel lang geleden dat de rassenleer een serieuze wetenschap was. Met meetlinten, kleurentabellen voor huidskleur en schedelanalyses stelden onderzoekers vast welke kenmerken een 'ras' bezat. Sysling deed er uitgebreid onderzoek naar en vertelt hoe het kan dat dit vroeger normaal was. De praktijk van het rassenonderzoek bleek soms tamelijk ongemakkelijk, of zelfs luguber te zijn. Sysling liet voor haar onderzoek een gipsafdruk van haar eigen hoofd maken om een deel van die praktijk te illustreren. Bekijk het college hieronder terug.