Terugblik op seminar 'Property and gender: Enabling women's human rights'

Foto: Bert Spiertz
Academiegebouw in de lente

Onderzoekers Lorena Sosa en Wendy Schrama, beiden verbonden aan het Studie- en Informatiecentrum Mensenrechten (SIM ) en het Utrecht Centre for European Research into Family Law (UCERF), hebben op 15 november 2023 het seminar 'Property and gender: Enabling women's human rights' georganiseerd. Het seminar werd tevens gesteund door het (in)Equality Platform van het het universiteitsbrede onderzoeksthema Institutions for Open Societies.

Tijdens deze seminar deelden verschillende experts hun kennis over het onderwerp. Dr. Selin Dilli (historica, UU) vertelde over de historische ontwikkelingen van vrouwenrechten en gelijkheid in de 20e eeuw. Dr. Ans Merens (econoom, SCP) zette uiteen hoe ongelijkheid zich manifesteert in werk, zorg en inkomensverdeling tussen mannen en vrouwen in Nederland. Dr. Elisabeth Alofs (Familierecht, Vrije Universiteit Brussel) sprak over de ‘gendered nature of the transmission of wealth’. Wat de CEDAW’s potentie is om hier verbetering in te brengen werd bediscussieerd door prof. José Alvarez (NYU) en em. prof. Cees Flinterman (UU). Het was een leerzame middag, die stof tot nadenken gaf.

Women, virtually everywhere, are less likely to have access to property than men. Throughout the world women are disproportionately more likely to have low-paying jobs, be engaged in unpaid care work, or be employed in informal sectors. This predictably harms their ability to enjoy all forms of property, including social benefits, pensions, other assets generally included within inheritance, and forms of credit needed to run their farms or form a business.