Terugblik op Dies Natalis 2017

Midden in de stad, midden in de maatschappij

Dies Natalis 2017 - Cortege

De Universiteit Utrecht bestaat dit jaar 381 jaar. De Diesviering op 27 maart had als thema "Town and Gown". In de verschillende speeches werd de relatie van de universiteit met de stad én met de maatschappij als geheel gelegd.

In een volle Domkerk sprak Maarten Hajer, hoogleraar Urban Futures, de Diesrede uit: Seeing eye to eye: On castles and cities. Ook werden die middag twee docentenprijzen en twee eredoctoraten uitgereikt, werd de alumnus van het jaar bekend gemaakt en werd de Utrecht Young Academy geïntroduceerd.

• Download de toespraken die tijdens de Dies Natalis werden gehouden
  • Bekijk de registratie van de Dies Natalis

Bert van der Zwaan, rector magnificus van de Universiteit Utrecht, opende de ceremonie met een welkomspeech: De wereld gaat een nieuwe fase in, met meer protectionisme en een groeiende kloof tussen hoogopgeleid en laagopgeleid. Hierdoor moet de universiteit juist nu aan de bak, om de maatschappelijke kloof te overbruggen.

Dies Natalis 2017: Maarten Hajer
prof. dr. Maarten Hajer

Diesrede

Maarten Hajer, faculteitshoogleraar Urban Futures sprak in de diesrede over de ontwikkelingen in de wereld en de inspanning die dit van de universiteit vraagt, ook in de stad Utrecht.

I think it would be a mistake to withdraw into the castle of facts. For me the university is not simply about facts but, above all, about wisdom and understanding

Maarten Hajer
Hoogleraar Urban Futures
Dies 2017: Sangeeta Bhatia
Sangeeta Bhatia wordt gefeliciteerd door Bert van der Zwaan

Eredoctoraten

Verantwoordelijkheid nemen voor de wereld en de kansen van individuen was de rode draad in het dankwoord van Sangeeta Bhatia, die een eredoctoraat ontving, evenals professor Peer Bork.

“Ik sta hier niet alleen als wetenschapper, maar ook als kind van immigranten

Sangeeta Bhatia

Utrecht Young Academy

De Utrecht Young Academy werd geïntroduceerd;  zij gaven aansprekende voorbeelden van het werk dat zij met basisschoolkinderen in Utrecht doen.

Docentenprijzen

De docentenprijs en de prijs voor docenttalent gingen respectievelijk naar Alexei Karas en Ingmar Swart.  De jury prees hoe zij hun studenten niet enkel onderwijzen, maar ook enthousiasmeren.

Dies Natalis 2017: Feike Sijbesma en Marjan Oudeman
Feike Sijbesma met collegevoorzitter Marjan Oudeman

Alumnus van het jaar

Feike Sijbesma, CEO bij DSM pleitte als alumnus van het jaar in zijn speech voor het nemen van verantwoordelijkheid  voor de maatschappij en de wereld. “Ben jezelf bewust van de impact die je kan hebben.”