Tekst- en verkenningstool I-Analyzer nu open source

Research Software Lab bevordert FAIR-software

I-Analyzer, de gebruiksvriendelijke tekst- en dataminingtool, ontwikkeld en onderhouden door het CDH Research Software Lab (RSLab), is nu open source. Door de broncode vrij beschikbaar te maken, heeft het RSLab flinke vooruitgang geboekt in het bevorderen van de FAIR-principes.

CDH Research Software Lab

In maart 2023 ontving het CDH Research Software Lab van Universiteit Utrecht twee FAIR Research IT Innovation Grants van het Fair Research IT-project van de Universiteit Utrecht, evenals een subsidie van het Utrecht Open Science Fund. Sindsdien heeft het RSLab hard gewerkt aan het verbeteren van de FAIRheid van al hun tools, diensten en infrastructuur voor onderzoekers en docenten. Het doel is om binnenkort de meerderheid van hun overige 75 privĂ© softwarerepositories (opslagplaatsen van software) met minimale of geen beperkingen open te stellen.

Vanaf nu is de broncode I-Analyzer, de vlaggenschipapplicatie van RSLab, toegankelijk op de I-Analyzer GitHub, met een permissieve MIT-licentie die hergebruik van de code in andere projecten mogelijk maakt. De software zelf is gratis te gebruiken via de I-Analyzer-website.

Tekstonderzoek met I-Analyzer

Workshop Text Mining with I-Analyzer

Met I-Analyzer kunnen gebruikers eenvoudig zoekopdrachten uitvoeren binnen uitgebreide tekstcorpora en tekst en metadata downloaden voor verder onderzoek. Of je nu nieuw bent in tekst- en datamining of een ervaren gebruiker, de gebruiksvriendelijke interface van I-Analyzer voldoet aan beide behoeften. Daarnaast biedt I-Analyzer eenvoudige visualisaties van de zoekresultaten, waaronder een woordfrequentiegenerator en staafdiagrammen. Voor verdere analyse kun je je zoekresultaten downloaden.

Meer open-source corpora worden voortdurend toegevoegd aan I-Analyzer. Onlangs zijn de Nederlandse parlementaire toespraken van 1815 tot 2022 toegevoegd, waardoor deze waardevolle bron toegankelijk is voor iedereen.

Meer