Docententeam Universiteit Utrecht wint Hogeronderwijspremie (wo) van 800.000 euro

uitreiking hogeronderwijspremie wo
Linksachter: teamlid Mixed Classroom Jesse Hoffman. Foto: Inge Hoogland

Het Mixed Classroom-team van de Universiteit Utrecht heeft vandaag een Nederlandse Hogeronderwijspremie van 800.000 euro gewonnen. Het betreft de tweede prijs in de categorie Wetenschappelijk Onderwijs. Het winnende onderwijsproject is een vernieuwende onderwijsvorm waarin studenten en professionals van en met elkaar leren. Minister van Engelshoven reikte de onderwijsprijs uit aan teamlid Jesse Hoffman tijdens het online Comeniusfestival.

De nieuwe Hogeronderwijspremie is de tegenhanger van de Spinozapremie voor onderzoek en wordt uitgegeven door het ministerie van OCW. De premie is in het leven geroepen om aandacht te geven aan de hoge kwaliteit van het onderwijs op universiteiten en hogescholen.

De jury was onder de indruk van de rijke uitwisseling van kennis tussen studenten, beleidsmedewerkers, maar met ook wetenschappers, kunstenaars en ontwerpers. "Er wordt geleerd op de plek waar beslissingen worden genomen. Daarbij worden de verschillende perspectieven en contexten, zoals die van het bedrijfsleven of van de kunstenaars, goed meegenomen. Studenten wordt geleerd om lerend te zoeken naar oplossingen. Er zijn stevige bruggen tussen de wetenschap en de praktijk gebouwd."

Onderwijsvernieuwing

Maarten Hajer, faculteitshoogleraar Urban Futures en een van de initiatiefnemers van de Mixed Classroom reageert op de bekendmaking van de prijs: "Dit voelt als een geweldige erkenning. De Mixed Classroom is begonnen als experiment om universiteit dichterbij de wereld van politiek en beleid te brengen. Maar het is uitgegroeid tot een innovatie die laat zien dat onderwijs aan professionals en regulier onderwijs heel veel baat hebben bij kruisbestuiving. Deze Hogeronderwijspremie stelt ons in staat om meer studenten en docenten te laten kennismaken met ons 'futuring onderwijs."

De Mixed Classroom is uitgegroeid tot een innovatie die laat zien dat onderwijs aan professionals en regulier onderwijs heel veel baat hebben bij kruisbestuiving.

Maarten Hajer
Faculteitshoogleraar Urban Futures

Door de premie toe te kennen aan drie verschillende docententeams uit het wetenschappelijk onderwijs en het hoger beroepsonderwijs in plaats één winnaar te kiezen of individuele docenten te laten winnen, wil minister van Engelshoven ook samenwerking en innovaties in het onderwijs waarderen en stimuleren. De premie heeft daarnaast als boodschap dat je niet alleen als onderzoeker carrière kunt maken in het hoger onderwijs, maar ook als docent.

Rector Magnificus Henk Kummeling is heel trots: “Het is mooi dat het ministerie met deze premie aandacht aan onderwijs schenkt en een team te beloont. Dat past helemaal bij de ontwikkeling die we als universiteiten willen doormaken. Dat de Mixed Classroom is uitverkoren, vind ik prachtig. Het is onderwijsvernieuwing op de grens van wetenschap en maatschappij, en daarmee ook heel Utrechts."

Henk Kummeling onderaan trap
Henk Kummeling
Rector Magnificus

"Met onderwijs voor professionals in de praktijk wordt een brug geslagen naar de samenleving. Zodat wij professionals de nieuwste inzichten presenteren en zij ons als universiteit weer kunnen voeden. Ik wil het Mixed Classroom-team van harte feliciteren met deze landelijke erkenning!”

Brug naar de buitenwereld

De Mixed Classroom is een eerste product van de zoektocht naar ‘het nieuwe klaslokaal’ die nadrukkelijk een brug naar de buitenwereld slaat. Het project is een initiatief van de Urban Future Studios in samenwerking met de departementen Sociale Geografie en Planologie en Duurzame Ontwikkeling (Copernicus Instituut) van de Faculteit Geowetenschappen.

De onderwijsvorm is een belangrijke vernieuwing binnen de onderwijstak Onderwijs voor Professionals.

Lees meer over het Mixed Classroom-concept

Team Mixed Classroom:

• Prof. dr. Maarten Hajer
  • Prof. dr. Tine Beneker
  • Dr. Jesse Hoffman
  • Dr. Peter Pelzer
  • Dr. Joost Vervoort
  • Dr. Jeroen Oomen
  • Dr. Sandra van der Hel
  • Astrid Mangnus MSc
  • Lisette van Beek MSc
  • Hilde Segond von Banchet

Ondersteuning aanvragen subsidies

Het Centre for Academic Teaching (CAT) heeft de voordracht gecoördineerd en biedt ondersteuning bij het aanvragen van subsidies voor het verbeteren en vernieuwen van het UU-onderwijs. Kijk voor een overzicht van alle beurzen en prijzen op de website van het CAT of stuur een e-mail naar cat@uu.nl.

Onderwijs voor Professionals op Universiteit Utrecht

Onderwijs voor Professionals richt zich op professionals met academische opleidingsvragen en staat direct in verbinding met het onderzoek en onderwijs op de Universiteit Utrecht. Door samen met het werkveld onderwijsaanbod te ontwikkelen, helpt de UU professionals om problemen te identificeren en te leren werken aan oplossingen met de kennis van nu.