Sven Dupré nieuwe vicedecaan bij faculteit Geesteswetenschappen

Portret van Sven Dupré
Prof. dr. Sven Dupré

Prof. dr. Sven Dupré wordt per 1 juni 2024 door de decaan van de faculteit Geesteswetenschappen van de Universiteit Utrecht benoemd tot portefeuillehouder Onderzoek en Impact in het faculteitsbestuur. Hij wordt tevens vicedecaan. Dupré is momenteel hoogleraar Geschiedenis van kunst, wetenschap en techniek en sinds 2020 onderzoeksdirecteur.

Cruciale geesteswetenschappen

“We zijn erg blij met deze benoeming”, zegt Thomas Vaessens, decaan van de faculteit Geesteswetenschappen. “Sven is een vooraanstaand onderzoeker, een ervaren bestuurder en een uiterst plezierige collega, die rust en vertrouwen uitstraalt. Zijn ideeën over verdere versteviging van het geesteswetenschappelijke onderzoek in zijn volle breedte zijn ambitieus en inspirerend.”

“De geesteswetenschappen zijn cruciaal bij het analyseren, duiden en oplossen van de grote maatschappelijke vragen waar wij vandaag voor staan”, aldus Sven Dupré. “Die vragen vereisen het inter- en transdisciplinaire onderzoek waar onze faculteit zo rijk aan is. In mijn nieuwe rol kijk ik ernaar uit de voorwaarden te creëren om samenwerkingen binnen en buiten de faculteit en de verbinding met de samenleving te helpen versterken.”

Carrière Sven Dupré

Na een aanstelling als hoogleraar Kennisgeschiedenis bij de Freie Universität in Berlijn werkt Sven Dupré sinds 2015 als hoogleraar Geschiedenis van kunst, wetenschap en techniek bij de Universiteit Utrecht en de Universiteit van Amsterdam. Na de succesvolle afronding van een aantal grote onderzoeksprojecten, gefinancierd door de Max Planck Gesellschaft en de European Research Council, werd hij onderzoeksdirecteur Onderzoekinstituut voor Geschiedenis en Kunstgeschiedenis (OGK). In 2023 is Dupré benoemd als lid van de Raad voor Geesteswetenschappen (KNAW) en de wetenschapscommissie van het Netherlands Institute for Advanced Study (NIAS-KNAW).