Studentenprijzen voor Elizabeth Dirth en werkgroep ‘Gewoon Vega’

Onderzoek naar klimaatverandering en stimulering vegetarisch eten valt in de prijzen

Tijdens de opening van het academisch jaar heeft rector Henk Kummeling de studentenprijzen uitgereikt. De prijs voor Bestuurlijke en Maatschappelijke Verdiensten gaat naar ‘Gewoon Vega’, een werkgroep die zich inzet om de universitaire gemeenschap vaker vegetarisch te laten eten. De prijs voor de beste Masterscriptie is gewonnen door Elizabeth Dirth, student Sustainable Development, en haar onderzoek naar klimaatverandering.

Beste Masterscriptie

Elizabeth Dirth, winnares studentenprijs Beste Masterscriptie. Foto door: Erik Kottier

Klimaatverandering heeft effecten op huidige en op toekomstige generaties. Elizabeth onderzocht welke institutionele mechanismen wereldwijd worden gebruikt en wat de effecten daarvan zijn. Haar onderzoek laat zien dat het mogelijk is om de gelijkheid tussen generaties te waarborgen bij het tegengaan van klimaatverandering.

De jury is onder de indruk van het feit dat Dirth een grote hoeveelheid data uit álle wereldlanden heeft onderzocht en tot in detail bestudeerd. In hun laudatio (pdf) geeft de jury aan dat het bijzonder is dat nog niet eerder op zo’n manier naar dit enorme probleem is gekeken. De scriptie kenmerkt zich door de systematische en heldere aanpak, en de relevante conclusies. In haar scriptie maakt Dirth haarscherp duidelijk wat wel en wat niet werkt.

Bijzondere en Maatschappelijke Verdiensten

Werkgroep 'Gewoon Vega', winnaars studentenprijs Bijzondere en Maatschappelijke Verdiensten. Foto door: Erik Kottier

De werkgroep ‘Gewoon Vega’ bestaat uit Natalie van Dis, Tiemen Wagenvoort, Maaike de Leeuw, Mardie Vermunt en Julia Ertl. Deze studenten van verschillende opleidingen zetten zich op creatieve en positieve wijze in om de universitaire gemeenschap vaker vegetarisch te laten eten, met verkleining van de ecologische voetstap als doel. Ze ontwikkelden een aantrekkelijke presentatie van het vegetarisch aanbod in combinatie met informatieverstrekking. Deze aanpak leidde tot de verkoop van beduidend meer vegetarische producten, zo blijkt uit hun onderzoek.

In de laudatio (pdf) geeft de jury aan geraakt te zijn door de bevlogenheid, de vindingrijkheid, de betrokkenheid en het doorzettingsvermogen van de groep. De groep laat aan andere studenten zien hoe inspirerend en activerend studeren kan zijn. Uit onderzoek blijkt dat hun aanpak tot verkoop van beduidend meer vegetarische producten heeft geleid. De jury hoopt en rekent er eigenlijk op dat dit project een vervolg krijgt.

Studentenprijzen