Studenten nomineren 35 docenten voor universitaire docentenprijs

Om docenten te stimuleren hun onderwijs continue te verbeteren en ze vervolgens ook daarvoor te waarderen, reikt de Universiteit Utrecht sinds ’94 de zogeheten docentenprijzen uit. Voor beginnende docenten is er de prijs Docenttalent, voor ervaren docenten de Docentenprijs.

Dit jaar konden de docenten tot 20 november worden voorgedragen door de studievereniging van hun opleiding. Er zijn 18 docenten voorgedragen voor de Docentenprijs en 17 docenten voor de prijs Docenttalent. De voordrachten worden samengesteld door de studenten van de studievereniging. Zij schrijven een gemotiveerde aanbeveling over de docent die zij voordragen. Daarnaast schrijft de voorgedragen docent een onderwijsvisie en levert een CV aan. Tot slot worden twee collega’s gevraagd een aanbevelingsbrief te schrijven.

Docenttalent Lorena de Vita (links) en Docent van het Jaar Gerda Andringa (rechts)

Vorig jaar won Gerda Andringa de Docentenprijs en Lorena De Vita de prijs Docenttalent uit een totaal van 33 voorgedragen docenten.

De voordrachten worden de komende weken gelezen door de jury van de docentenprijzen. Zij nomineren medio januari voor beide prijzen enkele docenten en kiezen vervolgens per categorie één winnaar. De jury staat onder voorzitterschap van prof.dr. Ronald Bleys. Naast de voorzitter bestaat de jury uit docenten van alle faculteiten en de twee studenten die vorig jaar de winnende voordracht hebben geschreven.

Eind januari worden de nominaties bekendgemaakt, tijdens de Onderwijsparade op donderdag 4 maart worden de winnaars gepresenteerd en tijdens de Dies Natalis op vrijdag 26 maart 2021 worden de prijzen uitgereikt. Ben je ook zo benieuwd wie dit jaar de felbegeerde prijzen zullen ontvangen? Kom naar de Onderwijsparade of houd intranet die dag goed in de gaten.

Lees meer hier