Stoere kinderen krijgen korte voornamen

© iStockphoto.com

"We willen stoere kinderen. En die wens wordt uitgedrukt in een korte naam, want die kun je krachtig roepen," zegt naamkundige dr. Gerrit Bloothooft in een blog op Neerlandistiek.nl. Waarschijnlijk was om dezelfde reden de roepnaam vroeger ook al kort. Want Franciscus en Petronella, dat riep niet zo lekker naar de eettafel. Bloothooft bekijkt hoe we al sinds 1880 onze kinderen steeds kortere voornamen geven.

Dr. ir. Gerrit Bloothooft
Dr. Gerrit Bloothooft

Tot 1950 verandert er weinig aan de de lengte van de namen, doordat kinderen een klassieke vernoemingsnaam krijgen. Vanaf de jaren zestig gaat het hard. "De 8-, 9- en 10-letterige namen dalen met de teloorgang van de klassieke vernoemingsnaam, en de 3-, 4- en 5-letterige namen stijgen snel tot zeer snel." Inmiddels krijgt meer dan de helft van de meisjes een naam van 4 of 5 letters, met in 2017 favorieten als Emma, Yara, Julia en Lotte. Eenderde van de jongens krijgt een 4-letterige naam. In 2017 waren bijvoorbeeld Noah, Finn, Levi en Mees populair.