Rob Leurs in de Volkskrant: Gebruik smartphone juist wel op school

© iStockphoto.com

Doe smartphones op school niet in de ban, maar gebruik ze juist om jongeren iets te leren over de wereld waarin ze opgroeien, schrijft mediawetenschapper dr. Rob Leurs in de Volkskrant.

“In een onderzoek van DUO Onderwijsonderzoek & Advies worden smartphones geplaatst tegenover het kunnen concentreren en spellen, en genoeg bewegen. Dit is echter een verkeerde want te algemene benadering. Smartphones maken slimme mensen slimmer en domme mensen dommer” aldus Leurs.

Dr. Rob Leurs

Leurs wijst onder meer op het Utrechtse project Mediawijs door ­Media Maken (MMM) waarin jongeren hun smartphone gebruiken om verhalen over hun eigen leven te vertellen. Hierbij worden ze getraind informatie te verwerken en media te gebruiken, wat ze kritischer tegenover media maakt en vaardigheden bijbrengt die ze ook in een professionele omgeving kunnen gebruiken.

Jongeren kunnen door mediagebruik ook meer leren over de werking van ‘filter bubbles’. Ze kunnen zoekstrategieën ontwikkelen om informatie te vinden, hoe je cyberpesten en sexting kunt bespreken en hoe je feit en fictie onderscheidt.

Volgens Leurs is een verbod op smartphones eerder een conservatieve reflex dan dat het jongeren helpt goed te functioneren in hun wereld.