Rechtsgeleerde Rianka Rijnhout over de verantwoordelijkheid van aardbevingen in Groningen

De aardbevingen in Groningen vormen op dit moment een van de belangrijkste maatschappelijke problemen in Nederland, zo geeft Rianka Rijnhout aan in haar blogs voor het Utrecht Centre for Accountabilty and Liability Law, waar zij werkt als Universitair hoofddocent.

Dr. Rianka Rijnhout

Uitbetaling smartengeld

In twee blogs bespreekt UYA-lid Rijnhout de schuldvraag en vergoeding van de aardbevingschade in Groningen. Er zijn aanwijzingen dat naast de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) ook Energie Beheer Nederland (EBN) en de Nederlandse staat verantwoordelijk zijn. De overheid zegde al toe dat ook waardedaling als gevolg van het aardbevingsrisico onder de schadevergoeding zal vallen, maar de Hoge Raad oordeelt dat waardevermindering niet vergoed hoeft te worden totdat sprake is van geofysische stabiliteit. Maar is al bekend wanneer de seismische activiteit zal stoppen? Wat betekent dit voor de vorderingen tot vergoeding?