Promovendus gaat methode ontwikkelen voor begrijpend lezen op de basisschool

© iStockphoto.com/Imgorthand

Onderwijskundige Suzanne Bogaerds-Hazenberg heeft een Onderzoekstalent-beurs ontvangen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) voor haar promotieonderzoek naar begrijpend lezen op de basisschool. Bogaerds-Hazenberg gaat een onderwijsmethode ontwikkelen waarin de nadruk ligt op begrip van de tekststructuur.

Suzanne Bogaerds-Hazenberg BA

In samenwerking met basisschooldocenten gaat Bogaerds-Hazenberg een methode ontwikkelen die zich richt op het expliciet onderwijzen van tekststructuur aan kinderen in groep 6 en 7. Uit verschillende (Amerikaanse) studies blijkt dit namelijk een effectieve manier te zijn om tekstbegrip te verbeteren.

NWO Onderzoekstalent

Het NWO-programma Onderzoekstalent biedt uitmuntende studenten binnen de maatschappij- en gedragswetenschappen de gelegenheid om promotieonderzoek te doen naar een zelfgekozen onderwerp.

Lees meer over het onderzoek van Suzanne Bogaerds-Hazenberg in het Engels.