Prof. Dr. Jack Middelburg verkozen tot Geochemistry Fellow

Prof. Dr. Jack Middelburg is door de Geochemical Society en European Association of Geochemistry verkozen als een van de 13 nieuwe Geochemistry Fellows van 2019. De prestigieuze eretitel zal deze zomer tijdens de jaarlijkse Goldschmidt conferentie in Barcelona aan hem worden uitgereikt.

Jack Middelburg

Hoogleraar Geochemie

Jack Middelburg is hoogleraar Algemene Geochemie en tevens directeur onderzoek aan het departement Aardwetenschappen, Faculteit Geowetenschappen. Hij heeft in het verleden de functie vervuld als directeur van het Darwin Center voor Biogeowetenschappen en zal binnenkort een vergelijkbare rol op zich nemen voor de tweede fase van het Netherlands Earth System Science Centre NESSC. Jack is sterk betrokken bij nationale en internationale samenwerkingen, zoals bijvoorbeeld die tussen UU, NIOZ, MARUM en AWI Bremerhaven.

Jack wordt nationaal en internationaal erkend als een vooraanstaand onderzoeker in de aquatische wetenschappen. Zo ontving hij eerder de ASLO Hutchinson Award en Vladimir Ivanovich Vernadsky Medaille van de EGU als erkenning van zijn uitmuntende wetenschappelijke bijdragen. Hij is lid van de Koninklijke Nederlanse Akademie van Wetenschappen KNAW.

Eerdere Fellows

De eretitel Geochemistry Fellow wordt jaarlijks verleend aan wetenschappers die in de afgelopen jaren een buitengewoon grote bijdrage hebben geleverd aan de geochemie. De Geochemical Society en European Association of Geochemistry vinden het belangrijk om hiermee erkenning te geven aan het brede spectrum van de wetenschappelijke presentaties, die de geochemie verder vooruit helpen.

Onder de eerdere laureaten bij het departement Aardwetenschappen zijn Prof. Dr. Ir. Jaap Sinninghe Damsté, Prof. Dr. Ir. Stefan Schouten en emeriti Prof. Dr. Gert de Lange en Prof. Dr. Jan de Leeuw.