Nederlandse en Duitse pool- en zeeonderzoekers slaan handen ineen

Onder toeziend oog van Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima ondertekende een grote delegatie Nederlandse pool- en zeeonderzoekers een intentieovereenkomst voor samenwerking met het Alfred Wegener Instituut in Bremerhaven. Aanleiding was een werkbezoek van het Koningspaar aan de stad.

Tijdens het bezoek van de koning en koningin kwamen verschillende onderwerpen aan bod. Het Koningspaar besprak met een grote groep wetenschappers onder andere de gevolgen van klimaatverandering op ecosystemen, de effecten van smeltende ijskappen, de aanpak van microplastics en overbevissing, maar ook de mogelijkheden die de betere toegankelijkheid van het Noordpoolgebied kan bieden.

De ondertekening in bijzijn van Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima, Karsten Sieling en Alexia Sieling (staand); Zittend: Niek Lopes-Cardozo (NWO), Henk Brinkhuis (UU-NIOZ), Anton Pijpers (Universiteit Utrecht), Michael Schulz (MARUM) en Antje Boetius (AWI). Foto: Esther Horvath.

Intentieovereenkomst

Het koninklijk bezoek was voor een grote delegatie Nederlandse pool- en zeeonderzoekers aanleiding om afspraken te maken over toekomstige samenwerkingen met elkaar en met het Alfred Wegener Instituut (AWI), toonaangevend in het pool-, zee- en kustonderzoek. Voorzitter van het College van Bestuur van de Universiteit Utrecht Anton Pijpers en directeur van het AWI prof. dr. Antje Boetius tekenden dan ook een intentieovereenkomst voor een MoU tussen de Universiteit Utrecht en het AWI. De nieuwe overeenkomst betekent het voortzetten van de werkrelatie van de universiteit met het AWI die al sinds 2005 bestaat.

Utrechtse delegatie

De Utrechtse delegatie omvatte naast Anton Pijpers geochemicus prof. dr. Jack Middelburg, fysisch geografen prof.dr. Piet Hoekstra en dr. Maarten van der Vegt, atmosferisch wetenschapper prof.dr. Thomas Röckmann en meteoroloog Willem Jan van de Berg. Ook prof. dr. Stefan Schouten, prof. dr. Katja Philippart, prof. dr. Tjeerd Bouma, prof. dr. Gert-Jan Reichart en prof. dr. Henk Brinkhuis, die allen een dubbelaanstelling hebben bij het Koninklijk NIOZ en de Universiteit Utrecht, waren bij de plechtigheid aanwezig. De plechtigheid werd voorafgegaan door een Duits-Nederlandse workshop die gericht was op de veranderingen in Arctische en Antarctische gebieden, het effect van zeespiegelstijging en klimaatverandering op kustgebieden en de mondiale koolstofcyclus voor de ontwikkeling van het klimaat.

Trots

Collegevoorzitter Anton Pijpers: “Ik ben trots dat we op deze manier onze rol in het internationale pool- en zeeonderzoek verder kunnen versterken. Het gaat om urgent en zeer omvangrijk onderzoek en dan kun je niet zonder goede samenwerkingen. Door de handen ineen te slaan, kunnen we gezamenlijk een nog grotere impact creëren binnen dit actuele onderzoeksthema.”

Drie andere overeenkomsten

Naast deze intentieovereenkomst werden er nog drie overeenkomsten getekend: tussen het AWI en NWO, tussen het AWI en het NIOZ en tussen MARUM (onderdeel van de Universiteit van Bremen) en het NIOZ, en MARUM en de faculteit Geowetenschappen van de Universiteit Utrecht. Piet Hoekstra: “Niet alleen zorgen deze overeenkomsten voor een hechtere band tussen het excellente Nederlandse en Duitse pool- en zeeonderzoek, ook leggen ze de basis voor een meer intensieve uitwisseling van kennis, expertise en het gebruik van infrastructuur om gezamenlijk problemen in de Noordzee en trilaterale Waddenzee aan te kunnen pakken.