Positieve beoordeling toekomstige master Medical Humanities

Arts bespreekt behandelplan met patiënt © iStockphoto.com/Geber86
© iStockphoto.com/Geber86

Op 4 juni is een visitatie gehouden voor de Toets Nieuwe Opleiding (TNO) van de nieuwe master "Medical Humanities: geesteswetenschappelijke en medische perspectieven op zorg en gezondheid". Deze visitatie was een belangrijke mijlpaal voor de toekomstige interdisciplinaire en innovatieve masteropleiding die de afgelopen jaren is ontwikkeld in nauwe samenwerking tussen collega’s van de faculteiten Geesteswetenschappen en Geneeskunde.

Voor de opleiding geldt dat de master aan de getoetste standaarden voldoet en dat het visitatiepanel positief zal adviseren over de TNO aan de Nederlandse-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO). Bij een definitief positief oordeel kan de master op 1 september 2022 beginnen.

Inspelen op maatschappelijke vraag

Met deze nieuwe opleiding willen het UMC Utrecht en de faculteit Geesteswetenschappen inspelen op de maatschappelijke vraag naar anders opgeleide professionals in de humane gezondheidszorg. Professionals die, op basis van een interdisciplinaire vorming, bij uitstek zijn toegerust om gezondheidsproblemen interprofessioneel, innovatief en met kennis van moderne technologieën aan te kunnen pakken. Het is de bedoeling dat per september 2022 minimaal 25 masterstudenten van start kunnen gaan.

Strategisch plan

De opleiding is een innovatie die past binnen de voornemens van de strategie De Nieuwe Utrechtse School/Connecting Worlds UMC Utrecht en de strategie van de faculteit Geesteswetenschappen en de Universiteit Utrecht als geheel.

Interdisciplinaire samenwerking

Medical Humanities is als internationaal vakgebied ontstaan vanuit de breed gevoelde noodzaak om oplossingen te vinden voor wetenschappelijke en maatschappelijke vraagstukken op het gebied van zorg en gezondheid waarin traditionele disciplines en methoden tekortschieten. Vanuit een interdisciplinair perspectief worden problemen bestudeerd en geanalyseerd, om daarna tot innovatieve oplossingsrichtingen te kunnen komen.

Meer weten?

Wil je meer informatie of ben je geïnteresseerd in de inhoud van deze master? Dan kun je contact opnemen met Tessa van Charldorp, opleidingscoördinator, of Stefan van Geelen, opleidingscoördinator & programmamanager De Nieuwe Utrechtse School.

Download hier het verzoek