Podcastlancering: Security History Network

Russian 8-inch guns (Model of 1877) advancing to the positions. Bron: Wikimedia/ George H. Mewes

Het Security History Network (SHN) heeft onlangs een podcastserie gelanceerd, waarin leden van SHN in gesprek gaan met veiligheidsanalisten, historici en sociale wetenschappers van over de hele wereld. Het kernonderwerp: ‘security history’ vanaf de negentiende eeuw.

Aflevering 1: Virginia H. Aksan

In de eerste aflevering spreekt SHN-lid en universitair docent Transimperial History Ozan Ozavci met de Canadese emeritus hoogleraar Islamic History Virginia H. Aksan (McMaster University). Aksan is historicus en erelid van het Turks Historisch Genootschap. Ze houdt zich vooral bezig met de geschiedenis van het Ottomaanse Rijk.

“Mijn advies aan de jongere generatie over militaire geschiedenis”, vertelt Aksan, “is om samen met de oudere generatie op zoek te gaan naar een nieuwe manier om erover te praten.”

Security History Network

Het Security History Network is een academisch platform dat wetenschappers en studenten bijeenbrengt die het thema veiligheid met een historische bril bekijken. Het is een initiatief uit het ERC-project Securing Europe en onder anderen Ozan Ozavci, Joep Schenk, Beatrice de Graaf en Erik de Lange maken er deel van uit.