Pedagogische wetenschappen: wat kun je ermee?

Uit onderzoek is gebleken dat veel scholieren niet weten dat de opleiding Pedagogische wetenschappen op academisch niveau bestaat, of dat ze een te beperkt idee hebben wat je met de studie kan (‘iets met kinderen’). Daarom is het afgelopen jaar een landelijke campagne gestart om de naamsbekendheid van deze studie onder scholieren te vergroten. Alle Nederlandse universiteiten waar je Pedagogische wetenschappen kunt studeren doen hieraan mee.

Een veelzijdig beroep

Het beroep van (ortho)pedagoog is veelzijdig. Op alle plekken waar opvoeding en ontwikkeling plaatsvindt zijn pedagogen werkzaam; rechtstreeks in contact met ouders of kinderen, maar ook bijvoorbeeld door het bedenken van beleid (denk aan de kwaliteit van de kinderopvang of hoe om te gaan met radicalisering onder jongeren). Studenten worden meteen in het eerste jaar in aanraking gebracht met relevante en actuele pedagogische vraagstukken. Op die manier is er een directe relatie tussen studie en werkveld en leren studenten hoe ze theoretische kennis toe kunnen passen op deze praktische vraagstukken.

Voor wie?

Voor alle scholieren die maatschappelijk betrokken zijn, nieuwsgierig zijn naar de ontwikkeling van kinderen en jongeren en willen bijdragen aan het oplossen van pedagogische vraagstukken kan deze studie interessant zijn.

Meer lezen

Contact

Heeft uw school een voorlichtingsmoment voor vwo-scholieren? De opleiding komt graag langs om meer te vertellen over de studie en de beroepsmogelijkheden. Neem dan contact op met Miriam Boonen (onderwijscoördinator): m.m.j.h.boonen@uu.nl. Ook uw vragen kunt u naar dit adres mailen.

Open dagen

Tijdens de open dagen van de Universiteit Utrecht kunnen leerlingen kennismaken met de opleiding. Aanmelden is mogelijk via deze website.

Noot: Dit item komt uit de nieuwsbrief van het Scholennetwerk. In elke uitgave wordt een opleiding uitgelicht.