Online atlas HUB-IN moet herontwikkeling van historische stedelijke gebieden inspireren

Uitgaansgelegenheid op voormalig fabrieksterrein bij avond
Fabryka Sztuki (The Art Factory), Łódź, Poland, photo by Marta Zajac-Krysiak

HUB-IN is een grootschalig Europees onderzoek naar de transformatie van historische stedelijke gebieden. HUB-IN (Hubs of Innovation and Entrepreneurship for the Transformation of Historic Urban Areas) heeft tot doel innovatie en ondernemerschap in deze historische stadslandschappen te stimuleren, met als uitgangspunt de unieke culturele en sociale identiteit van deze gebieden. Onlangs presenteerden de onderzoekers een online atlas. Van meer dan 65 Europese initiatieven is eenvoudig te zien welke activiteiten ze ondernemen, welke financierings- en businessmodellen eraan ten grondslag lagen, hoe hun governance structuur georganiseerd is en welke innovaties zij presenteren op het gebied van duurzame ontwikkeling. Een bron van inspiratie dus voor vergelijkbare en nieuwe initiatieven op dit gebied.

Ga naar de atlas

De atlas van HUB-IN is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in de herontwikkeling van historische stedelijke gebieden. Het is een online platform, waarop je gefilterd kunt zoeken, bijvoorbeeld op type erfgoed, de leidende partij in het project, de financiële bronnen die zijn ingezet of op thema’s waarop de verschillende projecten aanhaken. Van elk project is er een pagina met meer informatie over dat initiatief, wat ze doen en hoe het georganiseerd is. Nederlandse initiatieven die erin zijn opgenomen, zijn onder andere de NDSM-Werf en het Marineterrein in Amsterdam en Strijp-S in Eindhoven.

Op deze manier proberen we de verscheidenheid te laten zien van de innovatieve en ondernemende initiatieven die er zijn, en ze toegankelijk te maken voor anderen," zegt onderzoeker Mara van Twuijver. "Wij als onderzoekers gaan nu een analyse maken van alles cases in de atlas. Van welke elementen in het ecosysteem maken zij gebruik, waar zitten de verschillen tussen de steden en initiatieven en wat kunnen andere steden daar nu van leren.

Atlas kaart van Europa met getoonde initiatieven per land aangegeven

HUB-IN: herontwikkeling van historische stedelijke gebieden

Onder leiding van Lisboa E-Nova werken in totaal acht Europese steden en achttien partners samen aan het HUB-In project, dat mede tot stand gekomen is door een subsidie van de Europese Commissie. De meerwaarde van het onderzoeksproject ligt in de uitwisseling van ervaringen en toepassingen tussen de hubs in acht verschillende Europese steden in Portugal, Groot-Brittannië, Cyprus, Frankrijk, Italië, Roemenië, Slovenië en Nederland. Bovendien werken alle hubs in hun lokale project intensief samen met allerlei belanghebbenden: ondernemers, bewoners uit de directe omgeving en de lokale overheid. Daarnaast streeft HUB-IN naar het creëren van een breder Europees leernetwerk rondom erfgoed-gedreven regeneratie, waar ook steden van buiten het project zich bij aan kunnen sluiten.

Het European Centre for Alternative Finance (ECAF) van de Utrecht University School of Economics (U.S.E.), CrowdfundingHub en de gemeente Utrecht leveren samen een belangrijke bijdrage aan HUB-IN vanuit hun expertise op het gebied van ondernemerschap en alternatieve financiering. Het onderzoek in Utrecht heeft naast de inventarisatie van allerlei Europese herontwikkelingsprojecten met name betrekking op de verdere ontwikkeling van het Entrepreneurial Ecosystem-model. Dat vormt het gemeenschappelijk kader bij de herontwikkeling van de gebieden in de acht proefsteden.

Lokale context zeer bepalend voor de governance structuur

De informatie in de atlas bouwt voort op onze bestaande expertise op het gebied van ‘entrepreneurial ecosystems, zegt projectleider Niels Bosma. Samen met Crowdfunding Hub en andere projectpartners hebben we gekeken naar hoe je als lokale overheid of organisatie goede business- en financieringsmodellen organiseert voor dit soort projecten. De lokale context blijkt daarin zeer bepalend te zijn voor de governance-vraagstukken: de rol van de publieke overheid, ontwikkelaars, vastgoedinvesteerders. Dat speelt ook in het Werkspoorkwartier in Utrecht een rol: hoe zorg je ervoor dat de partijen die erbij betrokken zijn, genoeg te zeggen hebben?

In de financial- en businessmodel catalogus die Pieter van de Glind en Helen Toxopeus, samen met andere projectpartners, hebben ontwikkeld, staan duidelijke, inzichtelijke voorbeelden die andere steden hopelijk kunnen inspireren.

Ingezoomd op twee projecten in een stad

We hopen ook echt dat we iets gaan achterlaten dat bestendig is

Niels Bosma

Alliantie van steden

De komende tijd werken de onderzoekers verder aan de ontwikkeling van een zogenaamde dialogue tool die lokale spelers kunnen gebruiken om na te denken over de waarde die zij willen creeëren en die hen helpt in het tot stand brengen van gebalanceerde business modellen, die de perspectieven en belangen van de verschillende belanghebbenden vertegenwoordigt. Die willen we ook graag in Utrecht gaan testen, zegt Bosma.

Deze dialogue tool zal in mei beschikbaar zijn. In september verwachten de onderzoekers hun eindrapport over waardevolle entrepreneurial ecosystems voor herontwikkeling van historische stedelijke gebieden te kunnen presenteren.

We hopen ook echt dat we iets gaan achterlaten dat bestendig is, zegt Bosma, we streven in het project naar een alliantie van de steden die meedoen aan het huidige project – maar waar ook andere steden zich in de toekomst bij kunnen aansluiten.

Meer informatie

Meer informatie over HUB-IN, de atlas en de catalogus vind u op de website van het HUB-IN project.

Ga naar de HUB-IN website

Contact

Wilt u meer weten over dit project? Neem dan contact op met Mara van Twuijver: m.w.vantwuijver@uu.nl of Niels Bosma: n.s.bosma@uu.nl.