Online afstuderen, een internationaal feestje

'Ondanks de afstand toch samen'

graduation ghis

Je diploma ontvangen en feestelijk afstuderen terwijl je in Tanzania verblijft? Het overkwam internationaal masterstudent Elitumaini Rindano. Studenten van verschillende master en bachelor honoursprogramma’s ontvangen deze week online hun honourscertificaat van Honours Dean Michael Burke. Hij opent alle digitale feestelijke bijeenkomsten in toga vanuit zijn huis in Middelburg. ‘Het is belangrijk dat onze studenten in deze ingewikkelde tijden hun studie op een mooie manier met elkaar kunnen afsluiten. We maken er een bijzonder feestje van’.

54 studenten van het interdisciplinaire honours masterprogramma Young Innovators bijten op maandag 22 juni het spits af. Er is een directe verbinding met studenten uit Duitsland, Litouwen, Tanzania, Portugal en ook Utrecht. ‘Ondanks de afstand zijn we dichtbij elkaar’.

Livestream voor familie en vrienden

online graduation
Honours Dean Michael Burke

Zonder corona zouden alle studenten elkaar ontmoet hebben in het Academiegebouw voor een feestelijke ceremonie op 16 juni in aanwezigheid van familie en vrienden. Burke: ‘Dat dit een belangrijk moment is voor de studenten, maar ook voor de mensen om hen heen is evident. Doordat er ook een livestream beschikbaar is, kunnen ouders en opa’s en oma’s toch een beetje bij de uitreiking zijn’.

Op 23 juni studeerde Alessia Cappelletti online af bij het universiteitsbrede masterprogramma GHIS: 'Het voelde als een echte ceremonie, zeker nu ik wist dat mijn vader in Italië de livestream zat te bekijken. Online moet je, meer dan offline, je best doen om er met elkaar iets moois van te maken. Dat is goed gelukt!’.

Primeur

graduation online
Sprekers oefenen met het technische team

De technische ondersteuning van de ceremonies wordt gedaan door audiovisueel technicus Martijn Cober en zijn collega Arnold Ehlting. Inmiddels is het team AV Mediaproducties van FSC gewend geraakt aan online feestelijkheden en hebben ze al behoorlijk veel promoties technisch begeleid. Maar voor alles is een eerste keer. Martijn: ‘Online uitreikingen van diploma’s hadden we nog niet gedaan, het UU Honours College deed de eerste aanvraag. Dit geeft uiteraard weer nieuwe uitdagingen, maar we zijn er goed in geslaagd om de studenten een prachtige avond te bezorgen’.

Op de mat

De studenten hebben hun honoursdiploma’s van tevoren per post ontvangen, waardoor ze deze trots op beeld kunnen laten zien. Michael Burke: ‘Het was een flinke klus om alle certificaten ondertekend en op tijd bij iedereen op de mat te krijgen, maar het is gelukt!’

Alessia: ‘Alhoewel de ceremonie zeer bijzonder was, hoop ik van harte dat de nieuwe studenten elkaar volgend jaar gewoon weer de hand kunnen schudden in het Academiegebouw’.

UU Honours College