Onderzoeksbeurzen voor duurzaam watermanagement en mobiliteit in lage-inkomenslanden

Onderzoekers van de Universiteit Utrecht hebben twee van de acht NWO-WOTRO Joint SDG-beurzen toegekend gekregen. Dr. Walter Immerzeel werkt samen met de WUR en ontvangt een miljoen euro voor zijn onderzoek naar duurzaam watermanagement in de Indusvallei. Dr. Ajay Bailey ontving een half miljoen euro voor zijn onderzoek naar betaalbare en veilige mobiliteit in India en Bangladesh.

Enorme bevolkingsgroei in Azië maakt bewoonbare gebieden vatbaar voor klimaatverandering.

Met het Joint SDG-onderzoeksprogramma financieren NWO-WOTRO Science for Global Development en verschillende Nederlandse onderzoeksorganisaties onderzoek ten behoeve van de meest kwetsbare mensen in lage- en middeninkomenslanden. Om te zorgen dat de kennis goed benut wordt werken Nederlandse en lokale onderzoekers samen met verschillende kennisinstellingen, overheden, NGO's en private partners. Daarnaast is het belangrijk dat de projecten leiden tot tastbare resultaten.

Duurzaam watermanagement in de Indusvallei

Dr. Walter Immerzeel werkt samen met prof. dr. Fulco Ludwig van Wageningen University & Research aan een wetenschappelijke kennisbasis voor duurzaam watermanagement in de Indusvallei in Pakistan. Door de snelle bevolkingsgroei en bijbehorende vraag naar water en energie is deze vallei erg vatbaar voor de wereldwijde klimaatverandering. Met het project SustaIndus willen de onderzoekers beleidsmakers ondersteunen bij het ontwikkelen van op wetenschap gebaseerde klimaatvriendelijke oplossingen om voedsel, water en energie te leveren aan alle mensen in het stroomgebied van de Indus.

Betaalbare en veilige mobiliteit in India en Bangladesh

Met het project ‘Inclusive Cities through Equitable access to Urban Mobility Infrastructures for India and Bangladesh’ wil Ajay Bailey van International Development Studies evidence-based inzichten ontwikkelen voor betaalbare, veilige en toegankelijke stedelijke mobiliteit voor gemarginaliseerde groepen in India en Bangladesh.