Nieuwe scriptieprijs immaterieel erfgoed ter nagedachtenis aan Albert van der Zeijden

Dr. Albert van der Zeijden. Bron: immaterieelerfgoed.nl

Het Utrecht Erfgoed en Publieksgeschiedenis Lab van de Universiteit Utrecht en het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland (KIEN) reiken dit jaar voor het eerst de Dr. Albert van der Zeijdenscriptieprijs uit aan de beste scripties over immaterieel erfgoed. De prijs is ter ere van historicus Albert van der Zeijden, die vorig jaar plotseling overleed.

Albert van der Zeijden

Albert van der Zeijden (1957-2021) was als historicus bijna 35 jaar werkzaam binnen de wereld van immaterieel erfgoed en volkscultuur. Van der Zeijden was werkzaam als hoofd van team Kennisontwikkeling bij KIEN.

Aan de Universiteit Utrecht was hij als gastdocent Immaterieel erfgoed betrokken bij de afdeling Cultuurgeschiedenis en de drijvende kracht achter het Utrecht Erfgoed en Publieksgeschiedenis Lab. Daarnaast was Van der Zeijden een graag geziene gastdocent in het onderwijs.

Dr. Albert van der Zeijdenscriptieprijs

Met het toekennen van de Dr. Albert van der Zeijdens Scriptieprijs hopen het Utrecht Erfgoed en Publieksgeschiedenis Lab en KIEN het onderzoek naar immaterieel cultureel erfgoed te stimuleren. Scripties waarbij (een vorm van) immaterieel erfgoed het hoofdonderwerp is, komen in aanmerking.