Nieuwe multidisciplinaire en internationale bacheloropleiding voor de ontrafeling van het leven op moleculair niveau

De Universiteit Utrecht is een bacheloropleiding rijker: Molecular and Biophysical Life Sciences (MBLS). De opleiding combineert maar liefst vier hoofddisciplines binnen de bètawetenschappen en is volledig Engelstalig. Studenten uit binnen- of buitenland kunnen zich sinds het begin van dit kalenderjaar aanmelden en in september 2021 gaat de eerste lichting van start.

Life Sciences in de volle breedte

Studenten MBLS leren de processen van het leven te ontrafelen op moleculair en cellulair niveau. Zij doen dit vanuit de basisprincipes van de scheikunde, biologie, farmaceutische wetenschappen en natuurkunde, en de bijbehorende onderzoekstechnieken. Zo raken zij vertrouwd met modern Life Sciences-onderzoek in de volle breedte.

Combinatie van perspectieven

De Universiteit Utrecht kiest voor multidisciplinariteit, omdat het binnen de Life Sciences steeds vaker van belang is om processen vanuit verschillende perspectieven te begrijpen. Denk hierbij aan toepassingen van wetenschappelijk onderzoek, zoals de ontwikkeling van nieuwe vaccins of therapieën, maar ook aan het vinden van antwoorden op fundamentele vragen, bijvoorbeeld over de werking van moleculaire processen in onze hersenen.

Op de toekomst voorbereid

Het internationale karakter van de opleiding bereidt de studenten goed voor op de toekomst. Niet alleen het Engels als voertaal, maar ook de international classroom met studenten vanuit de hele wereld, zorgen ervoor dat de doorstroom naar een (vaak) Engelstalige master en de (inter)nationale arbeidsmarkt gemakkelijker zal verlopen.