Niels Bovenschen benoemd tot hoogleraar

Leerstoel met accent op onderwijs

Niels Bovenschen
Dr. Niels Bovenschen

Niels Bovenschen is per 15 oktober benoemd tot hoogleraar ‘Biomedical Research-based Education’ bij de faculteit Geneeskunde. Het accent van zijn leerstoel ligt op onderwijs en heeft als doel om de verbinding tussen biomedisch onderzoek, zorg en onderwijs verder te versterken. Multidisciplinaire samenwerking en de connectie met maatschappelijk relevante problemen staan hierbij centraal.

Niels Bovenschen is hoofd van het onderzoekslaboratorium van de afdeling Pathologie (UMC Utrecht) en zijn groep doet onderzoek naar de immuunrespons tegen kanker en virusinfecties. Niels heeft succesvol het Senior Fellow programma doorlopen en hij is in 2020 benoemd tot Principal Fellow van het Centre for Academic Teaching, Universiteit Utrecht. Hij is examinator van verschillende onderwijsonderdelen binnen de faculteit Geneeskunde en CHARM-EU, een alliantie van vijf Europese universiteiten waaronder de Universiteit Utrecht. Hij is de initiator van het concept ‘Bachelor Research Hubs’ om studenten al vroeg in hun opleiding multidisciplinair te laten samenwerken en onderzoek te laten doen aan relevante problemen uit de maatschappij. In 2019 won Niels de prijs voor Docent van het jaar van de Universiteit Utrecht.