Natuurkundevrouwen in de schijnwerpers tijdens WomenNetPhysics

“We hopen dat de conferentie een plek is waar je rolmodellen kan ontmoeten”

Het team achter de WomenNetPhysics-conferentie zit bij elkaar aan tafel in overleg.
De vrouwen achter de WomenNetPhysics-conferentie

Vrouwen in de natuurkunde: ze zijn er wel, maar zijn nog altijd in de minderheid. De WomenNetPhysics-conferentie wil de kracht en diversiteit van vrouwen in de natuurkunde belichten door rolmodellen te presenteren, te verbinden en kansenongelijkheid te bespreken.

Op 22 maart organiseert de Universiteit Utrecht de allereerste Nederlandse conferentie over vrouwen die werken in de natuurkunde. WomenNetPhysics is een netwerkevenement voor iedereen die geïnteresseerd is in de rol van vrouwen in de natuurkunde, ongeacht waar je staat in je carrière – of je nu een student, academicus of professional in de industrie bent. Registreer je hier.

Universiteiten doen hun best om meer vrouwelijke natuurkundestudenten aan te trekken, maar nog steeds is slechts één op de vier van deze studenten vrouw. Vrouwen die voor deze richting kiezen zijn dus vaak gedurende hun gehele carrière in de minderheid. Het kan daardoor nog wel eens lastig zijn te navigeren door de wereld van de natuurkunde als vrouw.

Portretfoto van promovenda Miriam Sterl
Promovenda Miriam Sterl

Miriam Sterl, promovenda bij het Instituut voor Marien en Atmosferisch onderzoek (IMAU) en het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ), merkte dat zelf tijdens haar dubbele bachelor natuurkunde en wiskunde: “Grapjes als ‘Oh, fijn dat Miriam er ook bij is, dan hebben we iemand om de afwas te doen’, ‘Natuurlijk ga jij de makkelijkste natuurkundemaster doen’, of ‘Kreeg jij nou wiskunde uitgelegd door een meisje?!’ waren niet ongewoon.”

Gebrek aan rolmodellen

“Tijdens mijn bachelor ontdekte ik dat veel vrouwelijke medestudenten last hadden van onzekerheid over hun kunnen. Dat is iets wat ik bij mannelijke studenten veel minder merkte”, vertelt Miriam. Ze is naast promovenda ook medeorganisator van de WomenNetPhysics-conferentie en hoopt dat het event helpt dit soort onzekerheid onder vrouwen te verminderen.

Het gebrek aan vrouwelijke rolmodellen in de natuurkunde is volgens haar een belangrijke oorzaak van onzekerheid onder vrouwelijke natuurkundigen. “Ik denk dat mensen vaak het belang van rolmodellen onderschatten: natuurlijk kan een man ook een voorbeeld voor me zijn, maar als je voorbeelden allemaal op één punt, in dit geval gender, anders zijn dan jij, kan dat wel invloed hebben op je zelfvertrouwen.” Ze legt uit dat het daarom fijn kan zijn om vrouwen en andere genderminderheden bij elkaar te brengen om van elkaars ervaringen te leren.

Portretfoto van klimaatonderzoeker Anna von der Heydt

Focus op onderzoek

“We hopen dat de conferentie een plek is waar je rolmodellen kan ontmoeten”, vertelt Anna von der Heydt, initiatiefnemer van WomenNetPhysics en klimaatonderzoeker bij het IMAU. Ze benadrukt dat de conferentie erop is gericht om vrouwen met elkaar te verbinden, maar dat het van belang is óók focus te leggen op het wetenschappelijk onderzoek van vrouwen en te laten zien dat het van hoge kwaliteit is.

Op het programma staan jonge vrouwelijke wetenschappers van de onderzoeksinstituten verbonden aan het departement Natuurkunde van de Universiteit Utrecht en kun je aansluiten bij lezingen van Petra Rudolf, hoogleraar Experimentele Vaste Stof Fysica aan de Rijksuniversiteit Groningen en Christa Hooijer, wetenschappelijk directeur van TNO. Anna en Miriam hopen met het WomenNetPhysics-programma mensen te inspireren én te verbinden.

Gelijke kansen

De kans dat er ooit evenveel vrouwen als mannen in de natuurkunde zullen werken schatten Miriam en Anna klein, maar dat maakt volgens hen ook niet uit. “Ik hoop wél dat je als vrouw niet meer anders wordt behandeld, puur omdat je een vrouw bent”, zegt Anna. Miriam stemt hiermee in en voegt toe: “Het gaat erom dat de kansen gelijk zijn. We moeten erkennen dat dat nu nog niet zo is en ons best doen dit te veranderen.”

De conferentie is bedoeld voor mensen van alle genders die geïnteresseerd zijn in de positie van vrouwen in de natuurkunde. De eerste editie vindt plaats in Utrecht, maar Miriam en Anna hopen dat een andere universiteit het stokje misschien wel wil overnemen na deze eerste editie.

Het team achter WomenNetPhysics

Meer over Anna en Miriam

Anna studeerde natuurkunde in Duitsland, promoveerde op vloeistofmechanica en is nu oceanograaf bij het IMAU. Miriam volgde een dubbele bachelor natuurkunde en wiskunde in Utrecht en promoveert sinds twee jaar bij het NIOZ en het IMAU. Ze doet onderzoek naar mengprocessen in de oceaan en hoe deze het klimaat kunnen beïnvloeden. Dat er weinig vrouwen natuurkunde deden was voor haar vooral een motivatie om te laten zien dat het wel degelijk kán.