National Geographic Society en Universiteit Utrecht lanceren Wereldwaterkaart

Vandaag heeft de National Geographic Society de World Water Map gelanceerd als onderdeel van haar vijfjarig zoetwaterinitiatief om de zich ontwikkelende zoetwatertekorten over de hele wereld beter te begrijpen en te inspireren tot duurzame actie. De kaart is gemaakt door de National Geographic Society in samenwerking met de Universiteit Utrecht en Esri, leverancier van geografische informatiesystemen. Met de kaart is het mogelijk om hotspots met betrekking tot de beschikbaarheid van water te identificeren, vraag en aanbod van zoetwater wereldwijd te visualiseren en het verhaal te vertellen van hoe mensen water gebruiken. De kaart is gebaseerd op een van de meest geavanceerde open-source modellen om de beschikbaarheid van water te volgen in elk deel van de wereld.

De kaart geeft een interactief beeld van de sectoren waarin water wordt gebruikt, hoeveel water mensen verbruiken voor landbouw, industrie en huishoudens, en wat er overblijft voor de natuur. De kaart, die is gebaseerd op hydrologische modellen van de Universiteit Utrecht, bestaat uit meer dan 40 jaar historische gegevens en zal periodiek worden bijgewerkt om veranderingen in de beschikbaarheid van en de vraag naar water te volgen.

De mensheid wordt geconfronteerd met een crisis in de beschikbaarheid van water, die wordt gekenmerkt door te veel water op sommige plaatsen en te weinig op andere. De helft van de wereldbevolking zou al in 2025 in gebieden met waterschaarste kunnen leven en dit is volgens UN Water vooral het geval bij gemarginaliseerde gemeenschappen. Dit wordt niet alleen veroorzaakt door klimaatverandering, maar ook door snelle stedelijke ontwikkeling, vervuiling, ingestorte infrastructuur, bevolkingsgroei en -verdeling en slecht beheer van watervoorraden.

Omdat de factoren die de beschikbaarheid van water bepalen complex zijn en per land en regio verschillen, bevat de Wereldwaterkaart meerdere lagen om de kloof tussen vraag en aanbod van water te visualiseren. Ontwikkeld door National Geographic Explorer en de Utrechtse hydrologen Marc Bierkens en Niko Wanders, en gebouwd met behulp van Esri's geavanceerde GIS-technologie, is het een uniek visualisatie-instrument waarmee gebruikers de resultaten kunnen verkennen van een modellering van de beschikbaarheid van water op wereldschaal, die gebieden aangeeft waar de vraag naar water groter is dan de hernieuwbare waterbronnen - een waterkloof.

"Het in kaart brengen van de wereld en hoe mensen omgaan met hun natuurlijke hulpbronnen is al sinds onze begindagen een kenmerk van de National Geographic Society. Onze wereldwijde zoetwatervoorraden zijn onvervangbaar, en het in kaart brengen van zoet water - en hoe mensen, dieren en de natuur het gebruiken - maakt deel uit van onze voortdurende inzet om het wonder van onze wereld te beschermen, aldus Alex Tait, geograaf van de National Geographic Society. "De Wereldwaterkaart zal een belangrijk instrument zijn ter ondersteuning van onderzoek, behoud, onderwijs en verhalen over zoet water."

De Wereldwaterkaart identificeert ook 22 hotspots in de wereld, waaronder de Central Valley in Californië, Java, Indonesië, de Nijldelta in Egypte en het stroomgebied van de Indus in Pakistan, om er maar een paar te noemen. Op basis van 40 jaar gegevens is vastgesteld dat deze hotspots te kampen hebben met waterschaarste op crisisniveau door de kloof tussen de menselijke vraag naar water en de beschikbaarheid van hernieuwbaar water. Deze crises worden verergerd door verschillende factoren, waaronder klimaatverandering, toegenomen consumptie en economische ontwikkeling, die de vraag naar water voor landbouw-, gemeentelijke, industriële en veeteeltdoeleinden onder druk zetten.

"De crisis rond de beschikbaarheid van water gaat ons allemaal aan en we moeten daarom allemaal in actie komen om deze crisis op te lossen", aldus Bierkens. "Deze kaart is de eerste stap om het wereldwijde bewustzijn over het probleem te verspreiden en ons te helpen de discussie over oplossingen op gang te brengen."

De kaart zal ook worden aangevuld met verhalen van National Geographic Explorers - en door het World Freshwater Initiative gesteunde verhalenvertellers - die de zoetwaterproblemen in hun gemeenschappen en duurzame oplossingen documenteren. Het eerste serie wordt bekendgemaakt tijdens de New York Water Week.

Via de World Water Map kunnen gebruikers ook zoeken naar hun lokale waterscheiding (inzoomen tot 10 kilometer) om inzicht te krijgen in de beschikbaarheid van zoet water, de vraag naar zoet water en duurzaamheidsproblemen in hun gemeenschap en in elke regio ter wereld.

"Om de wereldwijde watercrisis beter te begrijpen en op te lossen is het noodzakelijk om vraag en aanbod van water te kwantificeren en in een context te plaatsen, en locatie-informatie is van fundamenteel belang voor deze aanpak", aldus Sean Breyer, programmamanager voor Living Atlas of the World bij Esri. "Met de Wereldwaterkaart zijn we er trots op dat we onze langdurige samenwerking met de National Geographic Society voortzetten en onze samenwerking met de Universiteit Utrecht verder uitbouwen om een beter begrip van een van de meest urgente mondiale problemen mogelijk te maken."

Door een interactieve interface te creëren die het grote publiek dichter bij gegevens brengt die gewoonlijk alleen door wetenschappelijke instellingen worden gebruikt, kunnen we ons collectieve begrip van de uitdagingen waarmee de wereldwijde toegang tot zoet water en een groeiende waterkloof worden geconfronteerd, verbeteren. De Wereldwaterkaart dient als educatief instrument om mensen over de hele wereld te helpen de zoetwatervoorraden te begrijpen en actie te ondernemen om deze te beschermen.

World Water Map