Mojtaba Abdul Roda wint nationale PhD competitie Pharmaceutical Sciences

Foto met dank aan Figon

Tijdens de Figon Dutch Medicine Days in Ede heeft Mojtaba Abdul Roda de PhD competitie gewonnen. In juni had hij de lokale competitie binnen het Utrecht Institute for Pharmaceutical Sciences gewonnen en daarom mocht hij de competitie aangaan met de winnaars van de andere Nederlandse farmaceutische onderzoeksinstituten. Terwijl een klok genadeloos aftelde van 7 naar 0 minuten vertelde Mojtaba over zijn onderzoek, uitgevoerd in de afdeling farmacologie bij professor Gert Folkerts, en deels bij professor Ed Blalock aan de University of Alabama at Birmingham, USA.

Mojtaba heeft het effect van het peptide PGP op ontstekingsprocessen in de longen bestudeerd. Schade aan het weefsel leidt tot de vorming van PGP uit collageen, dat daarna onder meer lekkage van de vaatwand veroorzaakt, zodat immuuncellen ter plekke kunnen komen. Remming van PGP zou leiden tot een verlaagd ziektebeeld. Mojtaba heeft dit in vitro, in vivo en ook in patiënten met het vaak fatale Acute Respiratory Distress Syndrome aangetoond.

De jury was erg te spreken over de translationele aanpak van in-vitro-model naar de mens. Daarnaast presteerde Mojtaba het om exact in 7.00 minuten klaar te zijn.

UIPS onderzoek