'Mijn wil is wet!' De autonomie van minderjarigen

Vrolijk kind met ouders

Hoeveel autonomie hebben kinderen eigenlijk? Charlotte Mol, Soraya Bou-Sfia en Joost Huijer schreven daarover een hoofdstuk getiteld 'Mijn wil is wet!" in de nieuwe bundel 'Verantwoordelijkheden in het familierecht: de rol van staat, familie en individu', uitgegeven bij Boom Juridisch.

Ze stelden de vraag of er sprake is van een (verklaarbaar) verschil in de mate van autonomie van minderjarigen in verschillende juridische procedures. Wanneer kunnen kinderen procedures initiëren, wanneer participeren en wanneer (mee)beslissen? En wat zijn de redenen van de wetgever geweest om bij deze mogelijkheden al dan niet een leeftijds- of rijpheidsgrens te hanteren? Door alle onderwerpen uit het familierecht systematisch op een rij te zetten, zijn onderliggende patronen en inconsistenties aan het licht gekomen, die anders verborgen zouden blijven.

Deze drie onderzoekers schreven onlangs ook een artikel voor een special  over de rechstpositie van minderjarigen in familie- en jeugdrechtzaken, voor het Tijdschrift voor Familie- en Jeugdrecht.

Lees meer in Verantwoordelijkheden in het familierecht: de rol van staat, familie en individu, uitgegeven (ook als E-book) bij Boom Juridisch.