'Tijd voor een heroverweging van de rechtspositie van minderjarigen'

Vrouwe justitia

Onderzoekers Charlotte Mol, Soraya Bou-Sfia en Joost Huijer, allen verbonden aan de Universiteit Utrecht, schreven een artikel voor een special  over de rechstpositie van minderjarigen in familie- en jeugdrechtzaken, voor het  Tijdschrift voor Familie- en Jeugdrecht.

In het artikel bespreken ze de huidige processuele mogelijkheden van minderjarigen, inclusief een overzichtstabel. Verder gaan ze in op de vraag of aanpassing van de rechtspositie van minderjarigen wenselijk is, en zo ja hoe? Ze doen dit aan de hand van drie verschillende situaties: kinderbeschermingsprocedures, procedures over de rechten en plichten van de ouders, en procedures over bepaalde aspecten van de identiteit van minderjarigen.

Charlotte Mol, Soraya Bou-Sfia en Joost Huijer zijn als onderzoekers verbonden aan het Utrecht Centre for European Research into Family Law (UCERF) van de Universiteit Utrecht.

Zie: C. Mol, S. Bou-Sfia & J. Huijer, 'De processuele mogelijkheden voor minderjarigen in het personen- en familierecht: tijd voor een heroverweging', FJR 2020/54.