Met de trein of bus op uitwisseling? De Universiteit Utrecht betaalt

De Universiteit Utrecht gaat een groene reisbeurs aanbieden voor uitwisselingsstudenten. Voor het academisch jaar 2020-2021 wordt in totaal 25.000 euro beschikbaar gesteld aan studenten die ervoor kiezen om met de trein of bus naar hun Europese bestemming te reizen. Het project Travel Green Grant is onderdeel van de ambitie van de universiteit om in 2030 CO2-neutraal te zijn.

In 2018 was het vlieggedrag van uitwisselingsstudenten goed voor 4% van de totale CO2-voetafdruk van de universiteit. De Travel Green Grant moet bijdragen aan de ambitie van de Universiteit Utrecht om het totale aantal vliegreizen van studenten en medewerkers, in 2030 te hebben gehalveerd. Daarnaast wil de universiteit studenten prikkelen om na te denken over minder milieubelastende reisalternatieven.

Universiteit Utrecht eerste Nederlandse universiteit met groene reisbeurs

In Nederland zijn er nog geen andere universiteiten die een groene reisbeurs aanbieden. De Universiteit Utrecht is daarmee de eerste. Als de pilot een succes blijkt, wordt gekeken of het mogelijk is om deze financiële compensatie voort te zetten en uit te breiden. In Zweden wordt een vergelijkbare groene reisbeurs al wel aangeboden door Uppsala University en Lund University.

Anders reizen
Medewerkers van de universiteit worden al langer aangespoord om anders te reizen. Zo is er een UU-treinzonekaart die aangeeft welke bestemmingen goed per trein bereikbaar zijn. Ook is er een treinfonds beschikbaar gesteld voor PhD’ers en postdocs. Wanneer een treinreis duurder uitvalt dan een vliegreis met dezelfde bestemming, betaalt de universiteit het verschil vanuit het treinfonds. Daarnaast investeert de universiteit de komende jaren fors in nieuwe audiovisuele middelen zodat werken op afstand makkelijker wordt.

Travel Green Grant is een initiatief van de International Offices en de Green Office van de Universiteit Utrecht.