Mensenrechtencursus Universiteit Utrecht in spotlight vanwege antiracismeprotesten

Black Lives Matter antiracisme demonstratie

Coursera, één van 's werelds grootste platforms voor online cursssen, zet de mensenrechten MOOC (massive online open course) van de Universiteit Utrecht op een lijst toonaangevende cursussen over ras, ongelijkheid en sociale rechtvaardigheid.

Het bedrijf zegt dat er juist nu voor iedereen een dringende noodzaak is om meer te leren over deze onderwerpen. Professor Antoine Buyse, één van de docenten van de MOOC Human Rights for Open Societies van de Universiteit Utrecht, onderschrijft deze noodzaak.

"De #BlackLivesMatter- beweging en de antiracismeprotesten weerspiegelen dieper liggende problemen, ook in onze eigen samenleving. Ze gaan over discriminatie en geweld maar ook over sociale rechtvaardigheid. Echte verandering begint met actie, maar ook met kennis en bewustwording. In dat kader heeft Coursera, het platform waarop ook de Universiteit Utrecht MOOCs beschikbaar maakt, nu een wereldwijde selectie gemaakt van relevante cursussen over deze thema's, waaronder onze MOOC Human Rights for Open Societies."

De #BlackLivesMatter- beweging en de antiracisme protesten weerspiegelen dieper liggende problemen, ook in onze eigen samenleving. Ze gaan over discriminatie en geweld maar ook over sociale rechtvaardigheid. Echte verandering begint met actie, maar ook met kennis en bewustwording.

Al meer dan 20.000 cursisten volgden deze MOOC, die een zeer hoge waardering heeft op Coursera: 4,7 uit 5 sterren.

MOOC Human Rights for Open Societies

Janneke Gerards en Antoine Buyse in de MOOC Mensenrechten

In deze online cursus geven hoogleraren Antoine Buyse (mensenrechten) en Janneke Gerards (fundamentele rechten) samen met Claire Loven een introductie op één van ’s werelds meest ingewikkelde mensenrechtensystemen: het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Dit internationale verdrag is één van de meest succesvolle instrumenten om de menselijke waardigheid te beschermen en het is cruciaal voor het bereiken van een open samenleving. In de cursus zul je ontdekken wat dit verdrag inhoudt en hoe het de mensenrechten en het idee van een open samenleving in Europa wil bevorderen.

Onder meer de volgende onderwerpen komen aan bod: de klachtprocedure bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens, de vrijheid van meningsuiting en demonstratie, het recht om te stemmen, het verbod van discriminatie en rechten van migranten, vluchtelingen en andere kwetsbare groepen.