Matthias Aengenheyster wint scriptieprijs Graduate School of Natural Sciences

Matthias Aengenheyster ontvangt de scriptieprijs van decaan Isabel Arends

Met zijn Masterscriptie getiteld “Point of No Return and Optimal Transitions in CMIP5” wint Matthias Aengenheyster dit jaar de scriptieprijs van de Graduate School of Natural Sciences (GSNS). Isabel Arends, decaan van de Faculteit Bètawetenschappen, reikte de prijs vandaag uit tijdens de Masterintroductie van de GSNS. Aengenheyster schreef de scriptie voor zijn Master Climate Physics. De andere genomineerden waren Sophie Huiberts (Mathematical Sciences) en Bobby Vos (History & Philosophy of Science and Mathematical Sciences).

De jury, bestaande uit Hans Gerritsen (voorzitter), Frank de Groot, Carleen Tijm-Reijmer, Deb Panja, Frank Wegener en Yuri Kuznetsov, maakte de selectie op basis van zowel wetenschappelijke kwaliteit als originaliteit.

In zijn scriptie berekende Aengenheyster het ‘point of no return’ in klimaatverandering. Hij gebruikte Linear Response Theory op gegevens van een state-of-the-art klimaatmodel (het CMIP5-archief) om een stochastisch klimaat-koolstofmodel te ontwikkelen. Hij koppelde de uitstoot van fossiele brandstoffen aan de wereldwijde gemiddelde oppervlaktetemperatuur, wat de jury prees als “een van zijn briljante ideeën”. Aengenheyster was hoofdauteur van een recente publicatie over het klimaat-koolstofmodel in het tijdschrift Earth System Dynamics. De onderwijsdirecteur van Climate Physics noemde Aengenheyster “duidelijk een van onze beste studenten van het afgelopen decennium.” De jury roemde ook het duidelijke taalgebruik in de scriptie. Aengenheyster kreeg zowel bij MIT als bij Oxford een promotieplek aangeboden, en koos Oxford om zijn carrière voort te zetten.

Decaan Isabel Arends en de genomineerden: Bobby Vos, Sophie Huiberts en Matthias Aengenheyster

Sophie Huiberts

Sophie Huiberts werd genomineerd voor haar scriptie getiteld “How Large is the Shadow? Smoothed Analysis of the Simplex Method”. Haar onderzoek ging over het verder doorontwikkelen van de originele en nog steeds populairste methode voor het oplossen van lineaire programmeringsproblemen, de simplexmethode. Volgens de jury staat de scriptie van Huiberts voor werk van zeer hoge kwaliteit en illustreert het haar talenten als onderzoeker. Ze bewees met haar scriptie een zeer intelligente en getalenteerde onderzoeker te zijn, en verraste haar begeleider meer dan eens met haar indrukwekkende prestaties. Huiberts werkt nu als promovendus bij het CWI.

Bobby Vos

De scriptie van Bobby Vos heeft als titel “Abstract Model Theory for Logical Metascience”. Vos combineerde filosofie en wiskunde in zijn onderzoek naar de formele wetenschapsfilosofie. Zijn werk omvat verschillende gebieden: natuurkunde, wiskunde, logica en wetenschapsfilosofie, wat dit een unieke scriptie maakt. Vos deed onderzoek naar logische systemen, die de link vormen tussen filosofie van de wiskunde en wiskundige logica. De jury was onder de indruk van “zijn intellect, zijn vermogen om al dit academische werk te begrijpen en in zijn scriptie te verduidelijken.” De hoge kwaliteit van zijn scriptie resulteerde in een promotieplaats aan de universiteit van Cambridge.