Maarten Prak werkt mee aan themajaar ‘80 Jaar Oorlog’

Prins Maurits in de Slag bij Nieuwpoort, 2 juli 1600, Pauwels van Hillegaert, ca. 1632 - ca. 1640. Bron: Rijksmuseum.nl

In 2018 is het 450 jaar geleden dat de Tachtigjarige Oorlog begon (1568-1648). Op tal van manieren wordt dit najaar stilgestaan bij de Tachtigjarige Oorlog. De NTR zendt op dit moment de 7-delige televisieserie 80 Jaar Oorlog uit op NPO2. Met reportages uit het hele land op plekken waar de oorlog heeft huisgehouden.

Prof. dr. Maarten Prak. Foto: Ed van Rijswijk

Hoogleraar Maarten Prak werkte mee aan de serie als wetenschappelijk adviseur en is ook in aflevering 4 en aflevering 7 te zien.

Overwinningen en terreur

Over de jarenlange strijd van de Nederlanden tegen de Spaanse koning Filips II, onder leiding van Willem van Oranje, zijn talloze verhalen te vertellen. Verhalen over glansrijke overwinningen en tactische meesterzetten, maar ook over wapengekletter, vluchtelingen en terreur. Begrippen als de Beeldenstorm, het Leidens Ontzet, de slag bij Nieuwpoort en namen als Alva, Van Oldenbarnevelt en Piet Hein zijn in het nationaal geheugen gegrift. Al deze verhalen komen aan bod in de televisieserie, gepresenteerd door Hans Goedkoop.

Geloof en vrede

Aflevering 4 (vrijdag 19 okt om 21:05) gaat over geloof. Katholiek of protestant, dat is de kwestie tijdens de Tachtigjarige Oorlog. Hoewel Willem van Oranje het idee heeft dat hij beide partijen kan verenigen. En dat lijkt even te lukken met een verdrag.

Aflevering 7 heeft als thema ‘Vrede’ (vrijdag 9 november om 21:05). Zolang Holland voor de oorlog wil betalen, kan Frederik Hendrik met zijn strijd voortgaan.

Rijksmuseum

In het Rijksmuseum loopt tegelijkertijd de tentoonstelling 80 Jaar Oorlog: De Geboorte van Nederland. Die is nog te zien tot en met 20 januari 2019. Maarten Prak was als gastconservator van het museum bij de voorbereiding van dit project betrokken.