Leonard Rutgers in column FD over kunst in het Midden-Oosten: de hel van Mosul en de oase van Jericho

Mozaïekvloer uit het paleis van Hisham te Jericho. Bron: Wikimedia Commons/The Yorck Project
Mozaïekvloer uit het paleis van Hisham te Jericho. Bron: Wikimedia Commons/The Yorck Project

In zijn column in Het Financieele Dagblad (19 november) bespreekt prof. dr. Leonard Rutgers (Antieke cultuur) deze week de verschillende manieren waarop er in Mosul en Jericho met erfgoed omgegaan wordt.

Prof. dr. Leonard Rutgers (foto: Marijn Alders)
Prof. dr. Leonard Rutgers

Met de inname van de Noord-Iraakse stad Mosul door IS in 2014 moest ook het lokale archeologische museum het ontgelden. De duizenden jaren oude kunstwerken afkomstig van de oude Assyriërs werden door IS-leden met mokers aan gruzelementen geslagen. Veel andere stukken zijn hoogstwaarschijnlijk verkocht via het illegale circuit. 

Gelukkig kan het ook anders. In Jericho is nog wel een prachtige kunstschat bewaard gebleven: een woestijnslot uit de achtste eeuw dat zou toebehoren aan 'Hisham, commandant van de gelovigen'. Het badhuis van het paleis was gedecoreerd met de grootste mozaïekvloer uit het Nabije Oosten, elders in het paleis is de invloed van de Griekse, Perzische, Romeinse en Byzantijnse kunst onmiskenbaar. Bovendien is het stucwerk met menselijke gezichten van zo'n hoge kwaliteit dat ieder museum voor moderne kunst het dolgraag in de collectie zou willen hebben. Jericho is een oase voor de ware kunstliefhebber.