Leon van de Zande wordt Algemeen Directeur Universiteit Utrecht

Per 1 januari 2017 wordt Leon van de Zande Algemeen Directeur van de Universiteit Utrecht. Hij volgt Joop Kessels op die deze functie sinds 2009 vervult. Leon van de Zande is op dit moment directeur onderwijs en onderzoek bij de Universiteit Utrecht en plaatsvervangend Algemeen Directeur. Joop Kessels zal na 1 januari leidinggeven aan en betrokken zijn bij een aantal strategische projecten, zoals duurzaamheid en het onderhoud van vastgoed.

Marjan Oudeman, voorzitter van het College van Bestuur: “Wij zijn blij met de benoeming van Leon van de Zande die met zijn veelzijdige en langjarige ervaring uitstekend gepositioneerd is om leiding te geven aan de Universitaire Bestuursdienst en van daaruit bij te dragen aan de verdere ontwikkeling van de universiteit. We vinden het tegelijkertijd jammer dat Joop Kessels na bijna acht jaar Algemeen Directeur te zijn geweest, heeft aangegeven een nieuwe rol te willen vervullen binnen de universiteit. We zijn blij dat hij al zijn kennis en ervaring blijft inzetten voor de toekomst van de universiteit door zijn rol bij strategische projecten”.

Leon van de Zande (1972) studeerde Nederlandse taal- en letterkunde aan de Universiteit Utrecht. Hij werkte na zijn studie als beleidsmedewerker bij de toenmalige faculteit Letteren, en vervolgens op universitair niveau als beleidsmedewerker, hoofd onderwijsbeleid en directeur onderwijs en onderzoek. Hij was onder meer intensief betrokken bij de onderwijsvernieuwingen aan de Universiteit Utrecht, de ontwikkeling van een programma rond IT in het onderwijs, de internationalisering en bij het vormgeven van een programma voor valorisatie van onderwijs en onderzoek.

Leon van de Zande is benoemd door het College van Bestuur mede op basis van een advies van een commissie bestaande uit:

De Dienstraad van de Universitaire Bestuursdienst is over de benoeming van Leon van de Zande geïnformeerd.