KlimaatHelpdesk wint NWO Communication Initiative Award

NWO Exacte en Natuurwetenschappen (ENW) heeft de Communication Initiative Award toegekend aan de KlimaatHelpdesk, een initiatief gestart aan de Universiteit Utrecht. Het project ontvangt 10.000 euro, bestemd voor wetenschapscommunicatie. De jury prijst de KlimaatHelpdesk voor het voorzien in een grote maatschappelijke behoefte met een eenvoudig en effectief idee, waarbij wetenschappers en publiek direct met elkaar in verbinding staan. De jury waardeert ook de betrokkenheid van jonge onderzoekers, die op deze manier ervaring krijgen in de wetenschapscommunicatie.

KlimaatHelpdesk - antwoorden van wetenschappers op al je vragen over klimaatverandering

Zoals de naam al doet vermoeden, is de KlimaatHelpdesk een plek waar iedereen terecht kan met prangende klimaatvragen. Onderwerpen variëren van zeespiegelstijging, energietransitie en klimaatstaken tot minder voor de hand liggende vragen, zoals: ‘Welke kaas is het beste voor het milieu?’ Een panel van experts geeft peer-reviewed antwoorden op de vragen.

Teamprestatie

Sanli Faez, mede-oprichter en kernteamlid van de KlimaatHelpdesk, benadrukt direct dat hij dit ziet als een gezamenlijke prijs voor alle betrokkenen. “De KlimaatHelpdesk wordt volledig gerund door vrijwilligers, veelal promovendi. Officieel konden er maar vier namen op het nominatieformulier staan, maar het is echt een teamprestatie.”

Faez ziet ook de waarde die de KlimaatHelpdesk biedt aan haar vrijwilligers. “Het is een ongelooflijk leerzame ervaring. Ze leren vaardigheden als redacteurschap, communicatie, reviewen, het oplossen van conflicten tussen experts, etcetera.” Een van zijn grootste wensen voor de toekomst van de KlimaatHelpdesk is het kunnen aanbieden van studiepunten aan de vrijwilligers. “Vrijwilligerswerk voor de KlimaatHelpdesk is minstens zo waardevol als meer traditionele vormen van onderwijs.”

Wervelwind

Vorige maand won de KlimaatHelpdesk ook al de Pathways to Sustainability Award en stond op #36 in de Trouw Duurzame 100. “En we bestaan pas een jaar. Het is echt een wervelwind”, zegt Joseline Houwman, mede-oprichter en kernteamlid van de KlimaatHelpdesk.

Toch kan het team niet op hun lauweren gaan rusten. “We zijn onze activiteiten op allerlei manieren aan het verbreden, recent nog met de KlimaatHelpdesk Live events. En we worden vaak benaderd door scholen. Daar willen we ons in de nabije toekomst ook meer op gaan richten. De onderwerpen die we aansnijden hebben met zoveel schoolvakken te maken dat ze goed geschikt zouden zijn als een soort mini-lespakketten, die docenten tijdens een les kunnen gebruiken.”

Nieuwe generatie communicatoren

Ook prof. Michiel van den Broeke, wetenschappelijk directeur van het Instituut voor Marien en Atmosferisch onderzoek Utrecht (IMAU), prijst het initiatief om zijn uitstekende werk op het gebied van klimaatvoorlichting. “In korte tijd is de KlimaatHelpdesk uitgegroeid tot de #1 plek in Nederland voor mensen met een vraag over klimaatverandering.”

Ook hij noemt specifiek de educatieve waarde voor de vrijwilligers. “Naast het redactionele proces wordt een groot deel van de communicatie op social media uitgevoerd door jonge onderzoekers en masterstudenten. Dat maakt de KlimaatHelpdesk een belangrijke nieuwe speler in het opleiden van een nieuwe generatie communicatoren over klimaatwetenschap.”