Kinderen in te grote kleren op de catwalk

17e Grote Rekendag: een dag lang rekenen op basisscholen

Meer dan 1100 basisscholen in Nederland en Vlaanderen gaan tijdens de 17e Grote Rekendag op woensdag 3 april aan de slag met uitdagende rekenopdrachten. Dit jaar is het thema van de Grote Rekendag ‘Uit verhouding’. De Universiteit Utrecht onderstreept met deze jaarlijks terugkerende dag het belang van reken- en wiskundeonderwijs. Vincent Jonker, onderzoeker en projectleider: “De kinderen leren op deze dag op onderzoekende wijze rekenen. Zélf doen, dat staat voorop. De Grote Rekendag biedt een mooie aanvulling op het reguliere programma.”

De landelijke aftrap van de Grote Rekendag wordt gegeven door minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs Arie Slob. In het bijzijn van de leerlingen van basisschool De Vliermeent, die op hun schoolplein een unieke modeshow ten beste geven, opent Slob deze Grote Rekendag in Den Haag.

Catwalk

Gedurende de dag werken de verschillende klassen in het Nederlandse en Vlaamse basisonderwijs met het lesmateriaal dat Jonker en collega’s hebben samengesteld. Jonker: “Aan het begin van deze schooldag lopen kinderen, op het schoolplein, over een catwalk. Omdat het thema van de dag ‘verhoudingen’ betreft, tonen de kinderen kleren die ‘uit verhouding’ zijn. Zo lopen ze bijvoorbeeld in een veel te grote trui of in een te korte broek.”

Kleuters ordenen hun knuffels van groot naar klein. Zo leren ze wat verhoudingen zijn.

De Grote RekenReus

Na de modeshow gaan de kinderen in hun eigen klas aan de slag met de verschillende rekenopdrachten. Jonker heeft met het lesmateriaal natuurlijk rekening gehouden met de verschillende leeftijden van de scholieren. Jonker: “De reken- en wiskunde-activiteiten zijn er voor groep 1 tot en met 8. De allerkleinsten nemen een knuffel van huis mee. In de klas laat de leerkracht de kinderen al die knuffels ordenen, van groot naar klein. Zo leert een kleuter spelenderwijs hoe verhoudingen werken. En kinderen in de middenbouw gaan onder meer aan de slag met de GRR, de Grote RekenReus, een wezen dat drie keer zo groot is als een volwassene. De kinderen gaan vervolgens uitzoeken hoe die wereld van deze GRR eruit moet zien. Hoe groot is de voetbal van de GRR? En hoe groot zou zijn boterham met hagelslag zijn?”

Meer informatie
•    Persvoorlichting faculteit Sociale Wetenschappen, 030-253 4027, r.a.b.vanveen@uu.nl
•    Het onderwijsmateriaal dat voor deze dag is vervaardigd is bij het secretariaat op te vragen: onderwijsadviesentraining@uu.nl
•    De website van Grote Rekendag