Drs. V.H. (Vincent) Jonker

Drs. V.H. (Vincent) Jonker

Universitair docent
Mathematics Education
Medewerker onderwijsontwikkeling
Mathematics Education
030 253 5640
v.jonker@uu.nl

Uitgebreid CV

Hieronder centrale begrippen (geel) en projecten (groen). Bij de projecten (groen gemarkeerd) kan geklikt worden op 'info cv...' voor achtergrondinformatie bij dit project en de functies/rollen bij deze projecten.

 
 



Grip op leerpotentieel

abstract
Onderzoeksproject in het mbo (entree, niveau 2) w.b. basisvaardigheden taal en rekenen. Subsidie van NRO, thema’s: Onderwijs op maat; De onderzoekende houding van docenten in het mbo.

Rol:
medewerker

Lees meer...

Grote Rekendag

Een activiteit voor alle leerlingen in het basisonderwijs en het s(b)o
Voor de leerlingen is het een kennismaking van rekenen los van een rekenboek. Vaak in groepjes, regelmatig buiten het klaslokaal op ontdekkingstocht. Freudenthal (1984) benadrukte wiskunde als menselijke activiteit. Freudenthal was van mening dat leerlingen niet beschouwd moeten worden als passieve consumenten van kant-en-klare wiskunde, maar dat het onderwijs de leerlingen de kans moet bieden om zelf wiskunde uit te vinden. Voor leerkrachten is de Grote Rekendag een spannende afwijking van de reguliere gang van het rekenen op de basisschool. Het is aantrekkelijk maar het levert ook onzekerheden op (kan ik dit wel als leerkracht?). Uit evaluatie van de Grote Rekendag (over de afgelopen jaren) blijkt dat leerkrachten dit een mooie aanvulling vinden op het standaard aanbod, waarbij ze leerlingen op andere aspecten kunnen wijzen van het rekenonderwijs dan het reguliere (en even belangrijke) aanleren van (basis)vaardigheden.
Vanaf 2003 is de Grote Rekendag jaarlijks gehouden (organisatie Freudenthal Instituut): Alle jaargangen (2003-2013)
Vanaf 2014 is Malmberg de uitgever achter de Grote Rekendag: http://www.groterekendag.nl

Rol:
Ontwerper

Lees meer...

Grote Wetenschapsdag

Basisscholen kunnen deelnemen aan deze dag en verdiepen daarmee hun kennis/vaardigheid w.b. Wetenschap en Technologie en Onderzoekend en ontwerpend leren.
De activiteiten die ontwikkeld worden beperken zich vooralsnog tot de bovenbouw van het basisonderwijs. Deze wordt georganiseerd door de Universiteit Utrecht ism HU-theo-thijssen/Marnix/Universiteitsmuseum

Rol:
Ontwerper

Lees meer...

KTWT

Kenniscentrum Talentontwikkeling, Wetenschap & Technologie
Dit is een samenwerking tussen Hogeschool Utrecht en Universiteit Utrecht en beoogt een stimulans te geven aan onderzoekend en ontwerpend leren in de regio Utrecht, w.b. basisscholen. Het project richt zich primair op leerkrachten basisonderwijs. Zo is er o.a. een basiscursus wetenschap en technologie ontwikkeld, die in het seizoen 2015-2016 op een dertigtal scholen wordt gegeven

Rol:
projectleider, ontwikkelaar

Lees meer...

Lamavoc

Language for Mathematics Learning in Vocational Contexts
LaMaVoC, Erasmus+ project voor het mbo (penvoerder Technische Universität Dortmundt. Aandacht voor de taalrijke reken/wiskunde-aspecten van beroepstaken en burgerschapstaken van het vmbo/mbo

Rol:
projectmedewerker

Lees meer...

MaSDiV

Mathematics and Science in Life
Een Erasmus+ project met concrete nascholing. Engelse titel : Supporting mathematics and science teachers in addressing diversity and promoting fundamental values, (Culturele) diversiteit in wiskunde en beta-vakken onderbouw vo. Er zijn drie nascholingsmodules: 1. Rekening houden met verschillende prestatieniveaus 2. Gebruikmaken van betekenisvolle en relevante contexten 3. Rekening houden met culturele verschillen in de klas

Rol:
In dit project ben ik werkpakketleider van workpackage 3 (ontwikkeling materialen)

Lees meer...

Meetkunst

Meetkunde uit de kunst in de klas (NRO onderzoeksproject)
In het voorgestelde onderzoek staat de verbinding centraal tussen het reguliere rekenprogramma binnen de school (groep 6-8) en buitenschools leren via creatief probleemoplossen zoals dit gestimuleerd wordt in kunsteducatie-programma's van musea (zoals Boijmans Van Beuningen). In dit programma, waarin samengewerkt wordt door leerkrachten, onderzoekers en de educatieve afdeling van het museum, is veel aandacht voor meten en meetkunde aan de hand van kunst. De vraag is of de formele setting (de rekenlessen) en de informele setting (het bekijken van beeldende kunst in het museum) elkaar kunnen versterken en wat dit betekent (1) voor de inhoud van de in de rekenles aangeboden rekenlesstof en van het in het museum aangeboden educatieprogramma, (2) voor de professionaliteit van de leerkracht en de educatief medewerker en (3) voor de rekenvaardigheden en het probleemoplossend vermogen van de leerlingen.

Rol:
Projectleider (naast Evelyn Kroesbergen)

Lees meer...

Modules basisvaardigheden


De Modules Basisvaardigheden vormen een structureel aanbod voor docenten voor de basisvaardigheden; rekenen, NT1 en digitale vaardigheden. NT2 is hierin niet meegenomen omdat hiervoor al een opleiding bestaat. Met deze modules kunnen docentenopleiders een scholingsaanbod kunnen doen aan docenten. De Modules Basisvaardigheden zijn een uitwerking van het Raamwerk Docent Basisvaardigheden. In dit raamwerk zijn de bouwstenen en hun indicatoren beschreven van de functie docent basisvaardigheden. In de modules zijn de bouwstenen uitgewerkt tot praktische richtlijnen voor het inrichten van modules die samen een compleet aanbod voor docenten basisvaardigheden vormen.

Rol:
Projectleider

Lees meer...

Nationale Rekencoördinator Dag

Alumni-dag voor mensen die de Post HBO opleiding rekencoördinator gevolgd hebben.
Steeds meer scholen kiezen ervoor om één van de leerkrachten de gelegenheid te geven zich te specialiseren als rekencoördinator, om de eigen schoolontwikkeling wat betreft rekenen te bevorderen. Deze rekencoördi- natoren zijn in veel gevallen de drijvende kracht achter verbeteringen in het rekenonderwijs. Tijdens hun opleiding tot rekencoördinator hebben zij ervaren hoe belangrijk het is om voortdurende te blijven nascholen op het gebied van rekenwiskunde-onderwijs. Een (landelijk) netwerk van reken- coördinatoren is daarvoor een belangrijke stap. (Jonker e.a., 2014)

Rol:
Organisatorprojectleider

Lees meer...

Opleiding rekenen mbo

Een opleiding voor docenten die in mbo rekenen willen geven
Deze opleiding is een samenwerkingsverband tussen Cinop, iPabo, APS en UU.

Rol:
Ik ben docent in deze opleiding, en omdat ik de website bijhoud heb ik ook extra organisatorische taken (administratie van certificaten, bijhouden van de online literatuur, e.d.)

Lees meer...

Platform Rekenbewust vakonderwijs

Maandelijks op de hoogte van rekenen met de RekenBrief
Na invoering van de referentieniveaus rekenen in het onderwijs (2011 e.v.) is de logische vervolgvraag: ‘Wie is binnen het vo (vmbo en havo/vwo) verantwoordelijk voor het op niveau houden of brengen van rekenvaardigheden?’ Een deel van de verantwoordelijkheid kan liggen bij wiskundedocenten en rekendocenten. Binnen het platform rekenbewust vakonderwijs wordt afgestemd met en tussen vakdocenten van andere vakken (anders dan wiskunde en rekenen) in hoeverre ook zij een bijdrage kunnen leveren. Het platform voorziet in informatie, materiaalontwikkeling en een component onderzoek in verband met de consequenties voor professionalisering en de lerarenopleiding rondom deze vraag.

Rol:
Secretaris

Lees meer...

Platform Wiskunde Nederland

De Commissie Publiciteit maakt deel uit van het Platform Wiskunde Nederland (PWN)
Het PWN oprichtingsbestuur omschrijft de taken van de commissie als volgt: structureren, coördineren en ondersteunen van publiciteit voor de wiskunde in brede zin; inventariseren van bestaande publicitaire activiteiten m.b.t. de wiskunde in Nederland; uitbouwen van goed lopende activiteiten en nemen van nieuwe initiatieven; zorg dragen voor continuïteit in de organisatie en de financiering van publiciteit; geven van publicitaire ondersteuning aan de andere Commissies van PWN waar nodig.

Rol:
Voorzitter commissie publiciteit

Lees meer...

Rekenen in het vo

Rekenen in het vo
Regelmatig worden er vragen gesteld over hoe (voortgezet) rekenen in het voortgezet onderwijs vormgegeven zou moeten worden, en op welke manier daarin een doorgaande lijn aangebracht kan worden. Het rapport Meijerink gaf hier in 2008 een verdere impuls aan. Het gaat dan om onderhoud maar ook om het wegwerken van eventuele hiaten ontstaan op de basisschool. Momenteel wordt gezocht naar een goede implementatie van dat rekenen, o.a. door middel van adequate toetsing (overigens niet alleen in het vo maar ook in het mbo).

Rol:
Adviseur/Onderzoeker

Lees meer...

Wetenschap en Technologie op de pabo

Een innovatie om meer aandacht te besteden aan onderzoekend en ontwerpend leren
Dit project is gestart in 2014 en loopt door in 2016. Docenten van de pabo's moeten bijgeschoold worden.

Rol:
Coördinatie van de samenwerking tussen HU, Marnix en UU w.b. de invulling van wetenschap en technologie in het pabo-curriculum.

Lees meer...

Wiki

informatie over reken-wiskunde onderwijs
Dit is de website www.wiskundeonderwijs.nl. Deze houd ik bij ivm ELWIeR. Maandelijks 10.000 bezoekers

Rol:
redacteur

Lees meer...