Kim Schuurman wint Jaap Doek Kinderrechten-scriptieprijs 2023: kindvriendelijker ontwerp van online videogames gewenst

Op 15 december 2023 heeft voormalig UU-student Kim Schuurman de Jaap Doek Kinderrechtenscriptieprijs 2023 gewonnen met haar scriptie Game Design: No Child’s Play. Kim Schuurman schreef haar scriptie onder begeleiding van Wendy Schrama en Nadya Purtova in het kader van de masteropleiding Legal Research.

De Jaap Doek Kinderrechtenprijs wordt jaarlijks uitgereikt aan de beste masterscriptie op het terrein van kinderrechten door Defence for Children Nederland in samenwerking met de afdeling Jeugdrecht van de Universiteit Leiden. De jury, bestaande uit vijf kinderrechtenexperts, koos de scriptie van Kim uit een top van zes genomineerden. Kims onderzoek richt zich op de vraag hoe kinderrechten in de context van online videogames het best bevorderd en beschermd kunnen worden.

Ze constateert dat online videogames inmiddels zo zijn ontworpen dat de gamer ‘als vanzelf’ meer tijd, informatie en geld in het spel steekt. Kinderen zijn daar extra kwetsbaar voor. Daarom hebben ze in de online spelomgeving bescherming nodig tegen economische uitbuiting en schending van hun recht op privacy. Daartegenover staat het recht van kinderen om online videogames te kunnen spelen, al dan niet samen met anderen. Een balans, zo concludeert Kim, tussen bescherming en het recht op spelen in de online speeltuin is de gamechanger die nodig is voor een kindvriendelijker ontwerp van online videogames.

Game Design: No Child’s Play (pdf)