Jongeren en de arbeidsmarkt van (over)morgen

Bezorger Deliveroo op fiets in de stad

Arbeidseconoom Joop Schippers van de Universiteit Utrecht presenteerde zijn whitepaper over jongeren en de arbeidsmarkt van (over)morgen op een discussieavond in Amsterdam op 27 november. Schippers deed dit onderzoek als "fellow" van het instituut NSVP/NIAS.

Jongeren worden gezien als de dragers van de toekomst, maar het wordt duidelijk dat de samenleving wel erg sterk steunt op hun inzet en flexibiliteit. Wat heeft de arbeidsmarkt van de toekomst voor jongeren in petto? Welke eisen worden aan hen gesteld? Wie zijn potentieel succesvol op de arbeidsmarkt van morgen en wie lopen het risico tussen wal en schip te vallen? Wat kunnen we doen om iedereen binnenboord te houden?

Future of Work

Joop Schippers is hoogleraar arbeidseconomie aan de Universiteit Utrecht. Zijn publicaties betreffen het brede terrein van arbeidsmarkt en maatschappelijke ongelijkheid, met een speciale focus op gender- en leeftijdsverschillen. Hij is ook verbonden aan de Future of Work hub van de Universiteit Utrecht, een groep wetenschappers van verschillende disciplines die samen met maatschappelijke partners onderzoek doen naar de toekomst van werk.