In de Gouden eeuw verblufte deze vrouw Europese mannen met haar kennis (in 14 talen)

Anna Maria van Schurman (1606-1678), door Jan Lievens (1649). Bron: Wikimedia Commons
Anna Maria van Schurman

Dr. Dirk van Miert was te gast bij Nieuws & Co en sprak daar over de correspondentie van de eerste vrouwelijke student in Nederland, Anna Maria van Schurman. Voor het eerst zijn de brieven die zij met geleerden in heel Europa schreef in kaart gebracht.

Van Schurman was een zeer geleerde vrouw die omwille van haar kennis een groot fenomeen was in de Europese high society. Ze sprak veertien talen (waaronder Ethiopisch en Arabisch), en was in tal van disciplines thuis. En niet Aletta Jacobs (19de-20ste eeuw), maar Van Schurman was de eerste vrouw in Nederland en Europa die aan een universiteit les mocht volgen. Dat gebeurde aan de Universiteit Utrecht, weliswaar met een doek voor haar zitplaats.

Onderzoekers van de Universiteit Utrecht hebben voor het eerst een overzicht gemaakt van 244 brieven die met naar anderen schreef. Daardoor hopen ze een gedetailleerder beeld te krijgen van haar persoon. Nieuws & Co sprak er over met projectleider dr. Dirk Van Miert. Volgens Van Miert vond Van Schurman het fijner om als geleerde bekend te staan dan als geleerde vrouw.

Nieuws & Co, 7 mei 2018