Het Open Access Fonds stopt per 31 december 2023

Het Open Access Fonds van de Universiteit Utrecht stopt. Aanvragen voor het fonds kunnen nog tot en met 31 december 2023 worden ingediend.

Aanvragen vóór 31 december 2023

Je kunt een aanvraag doen als je publicatie geaccepteerd is en je een factuur hebt. De overige voorwaarden en de procedure vind je op de pagina over het Open Access fonds.

Heb je vragen over het beëindigen van het Open Access Fonds en de vergoedingen in 2023, neem dan contact op met de bibliotheek. Kun je je aanvraag niet voor 31 december 2023 doen, omdat je nog geen factuur hebt ontvangen, en heb je geen alternatieve financiering? Neem dan ook contact op met de bibliotheek om de mogelijkheden te bespreken.

Achtergrond Open Access Fonds

Het fonds vergoedt, onder bepaalde voorwaarden, de article processing charges (APCs) van artikelen en boeken die gold open access gepubliceerd worden. Bijvoorbeeld wanneer deze kosten niet zijn opgenomen in de onderzoeksfinanciering. Het Open Access Fonds is in 2012 gestart als tijdelijke voorziening om faculteiten te ondersteunen bij gold open access publiceren. In het open access beleid van de universiteit is vastgelegd dat die tijdelijke ondersteuning na 2023 eindigt.