Het Lausanne Project: podcasts en blogposts die de erfenis van een vergeten vrede doorgronden

© Pieter Trogh

Het is "het langstdurende vredesakkoord van na de Eerste Wereldoorlog" (Alan Sharp): het Verdrag van Lausanne uit 1923. Vijf jaar geleden werden Ozan Ozavci (Universiteit Utrecht) en Jonathan Conlin (Southampton University) getroffen door het contrast tussen de overvloed aan wetenschappelijke projecten die dat jaar werden voorbereid ter gelegenheid van de honderdste verjaardag van de vredesconferentie van Parijs (1919), en de geringe aandacht van de wetenschappers voor Lausanne. Hoewel diplomatieke historici Lausanne al lang als uitzonderlijk hadden erkend, bleef het een buitenbeentje in de verslagen over de verdragen van 1919-1920. Het idee van het Lausanne Project was geboren.

Meer informatie is beschikbaar in het Engels