Het begeleiden van een werkgroep in MS Teams

Adviseur/trainer Hanne ten Berge (Onderwijsadvies & Training) begeleidde op dinsdag 17 maart voor het eerst een werkgroep in Microsoft Teams. Zij deelt haar ervaring en tips via onderstaande blog.

Ik ben docent in een keuzecursus in de universitaire lerarenopleiding. Met mijn mededocent ben ik sinds afgelopen vrijdag in contact geweest om de werkgroep voor te bereiden, en het ging boven verwachting goed. Van de 25 studenten waren er 22 online. We hebben kleine stukjes uitleg bij de leerstof gegeven, vragen beantwoord, studenten in groepjes laten samenwerken en de groepjes laten terugkoppelen; dit liep allemaal vlot. Na afloop kregen we veel complimenten van studenten over de heldere communicatie vooraf en het verloop tijdens de les. Dat is heel fijn om te horen! Ik realiseer me dat we erg blij mogen zijn met de flexibiliteit en positieve houding van studenten, want hoe goed alles ook liep, het voelt ook behoorlijk ongemakkelijk om tegen een scherm aan te praten en geen reactie te zien.

Ik deel hier onze aanpak. Ik hoop dat anderen ervan kunnen profiteren:

Vooraf

• Via Blackboard hebben we een announcement verspreid dat we de normale lestijdens zouden aanhouden, hoe we de bijeenkomst zouden aanpakken en welke regels we daarin gingen hanteren.
  • Op Blackboard hebben we een link geplaatst naar de studentenhandleiding en de code voor de link naar ons Teams-kanaal doorgegeven. Studenten kunnen zich dan zelf aanmelden voor de cursus in Teams in plaats van dat je als docent 25 emailadressen moet invoeren.
  • Als extra voorbereiding hebben we studenten gevraagd materiaal dat ze mee moesten nemen naar de les tevoren in Blackboard te zetten in een discussion Board dat we in de sessie van vandaag hadden aangemaakt.
  • We hebben Blackboard als leidend gehouden en plaatsen al het materiaal alleen daar. Teams gebruiken we alleen voor de online les.
  • Wij hebben als docenten drie kwartier voor de start van deze eerste online les de sessie gestart. Met onze video en microfoon uit konden we telefonisch met elkaar overleggen en ondertussen wel zien of er studenten inlogden. Steeds als er een nieuwe student bij kwam hebben we die persoonlijk verwelkomd, en gevraagd even de microfoon aan te zetten om te testen of die het deed. Ik denk dat alle studenten zich daardoor betrokken voelden en gerust op dat zij iets konden vragen als dat nodig was.

Organisatie tijdens de sessie

• De eerste activiteit, binnen de lesuren, was iets waar studenten een half uur zelfstandig aan konden werken in Blackboard. De opdracht daarvoor hebben we vrijdag al aan de studenten gegeven. We hadden ook vooraf laten weten dat we pas na een half uur plenair zouden gaan. Dat gaf studenten die pas aan het begin van de les konden inloggen de gelegenheid hun deelname online goed te regelen. Wij keken ondertussen mee wat er op Blackboard gebeurde om daar plenair op te kunnen reageren.
  • Vanaf het moment dat we plenair gingen hebben we de regels herhaald:
    1. Houd de video uit omdat dat veel capaciteit kost in MS Teams.
    2. Houd je microfoon op stil, tenzij je een vraag hebt. De docent ziet dat je je microfoon hebt aanstaan en geeft je de beurt.
  • We hebben ook eerst het programma doorgenomen en aangegeven dat we in blokken zouden werken waarna er steeds ruimte zou zijn voor vragen.
  • Wij waren nu (in tegenstelling tot normaal gesproken) met twee docenten dus wij hebben afgesproken dat de ene docent de mondelinge uitleg doet en de vragen van studenten beantwoordt die hun microfoon aanzetten. De andere docent volgt wat studenten in de chat van de sessie posten en breekt af en toe in om daar plenair op te reageren.
  • In onze cursus moesten studenten eerder al samenwerken aan een opdracht. We hebben die groepen aangehouden voor samenwerking binnen de cursusbijeenkomst. Studenten hebben in die groepen namelijk al elkaars telefoonnummer. En die groepen zijn niet groter dan vier studenten. In Whatsapp kun je met vier telefoons tegelijk praten. Tijdens de sessie hebben we groepjes laten samenwerken door ze elkaar via Whatsapp te laten bellen. Ondertussen bleven ze wel ingelogd in Teams.
  • Omdat studenten tijdens het samenwerken wel terug wilden kunnen kijken in de powerpoint weten we voor de volgende keer dat die meteen aan het begin van de bijeenkomst op Blackboard moet staan.
  • We hebben geen pauze gehouden tijdens de sessie van twee uur. Mede omdat het plenaire deel pas na een half uur startte.

Na afloop

• We wilden nog drie kwartier beschikbaar in de Teams sessie zijn om vragen te beantwoorden en onrust uit de wereld te helpen. Uiteindelijk waren er maar vijf minuten nodig.
  • We hebben de opname die een student van de hele sessie heeft gemaakt op Blackboard gezet voor de studenten die er niet bij waren.

Adviseur / Trainer O&T