Het allereerste jaar van de master Medical Humanities is een succes

Collage van medische items, een student en de woorden Integrity, Competency en Care © iStockphoto.com/DrAfter123
© iStockphoto.com/DrAfter123

Afgelopen september is het nieuwe interdisciplinaire masterprogramma Medical Humanities van start gegaan. In het programma ontwikkelen studenten geesteswetenschappelijke en geneeskundige perspectieven op zorg en gezondheid. Het jaar is voorbijgevlogen. Met de zomervakantie in het vizier is het hoog tijd voor een terugblik op het eerste jaar van deze master. “We zijn ontzettend trots op de resultaten van dit jaar”, zegt Suzanne Balm, die als beleidsmedewerker bij het programma betrokken.

Eerste lichting studenten

“Afgelopen september gingen 21 studenten de uitdaging aan om als eerste het gloednieuwe Medical Humanities-programma te doorlopen”, vertelt Balm. “Ze tackelen ze de uitdagingen van de sector met innovatieve oplossingen. Ongeveer de helft van de groep komt van medische faculteiten, voornamelijk via de opleiding Geneeskunde.

De andere helft van de studenten heeft een geesteswetenschappelijke achtergrond. Zij komen van allerlei opleidingen: Geschiedenis, Filosofie, Nederlandse taal en cultuur, Liberal Arts and Sciences, Taal- en cultuurstudies, Communicatie- en informatiewetenschappen, Culturele antropologie en ontwikkelingssociologie, en Humanistiek. Omdat de opleiding dit jaar nog vrij kleinschalig was, vormen de studenten een hechte groep.”

Programma Medical Humanities

Bij Medical Humanities verdiepen studenten zich niet alleen vanuit verschillende perspectieven in het zorgveld, ook zetten ze hun unieke combinatie van kennis en vaardigheden in om interdisciplinair onderzoek en opdrachten uit te voeren voor echte stakeholders.

“Studenten van het masterprogramma bezochten onder andere de tentoonstelling Ground van Anthony Gormley in Museum Voorlinden”, zegt Balm. “Voor een ander vak deden ze onderzoek voor het online platform kanker.nl, waar hun onderzoek ook echt iets kan betekenen voor de organisatie.”

Nieuwe lichting studenten staat te trappelen

De komende weken staan voor de voltijdstudenten in het teken van het afronden van hun scriptie. De deeltijdstudenten bereiden zich voor op de stage die ze in hun tweede studiejaar zullen doorlopen.

“Ondertussen staat de nieuwe lichting al te trappelen om te beginnen”, ziet Balm. “Na de aanmelddeadline van 1 juni lijkt het erop dat de groep studenten komend jaar flink groeit. Die ontwikkeling, samen met de positieve resultaten van de Nationale Studenten Enquête, laat voor ons zien dat het eerste jaar van de master een groot succes is.”

Medical Humanities in de media

Daphne Voormolen is foetaalgeneeskundige én groot kunstliefhebber, hiermee legt zij de belangrijke link tussen de medische wereld en kunst. In de podcast KoffieCo vertelt ze over Medical Humanities en legt ze uit waarom een creatieve en open benadering juist nu zo waardevol is.

Beluister de podcast KoffieCo over Medical Humanities