Hans Hoeken benoemd tot hoogleraar Communicatie- en informatiewetenschappen

Prof. dr. Hans Hoeken

Per 1 september 2015 wordt prof. dr. Hans Hoeken benoemd tot hoogleraar Communicatie- en informatiewetenschappen aan de faculteit Geesteswetenschappen van de Universiteit Utrecht.

Hoeken is sinds 2007 hoofd van het departement Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Radboud Universiteit. Sinds 1998 is hij aan deze universiteit verbonden, eerst als universitair hoofddocent Communicatie- en informatiewetenschappen en vanaf 2004 als hoogleraar Overtuigende communicatie.

Hoeken studeerde Nederlandse taal en cultuur aan de Radboud Universiteit Nijmegen, waar hij in 1989 cum laude afstudeerde. Hierna was hij enige tijd verbonden aan de Discourse Study Group van de Universiteit Tilburg. Zijn proefschrift verscheen in 1995 onder de titel The Design of Persuasive Texts.

Onderzoek

In zijn onderzoek richt Hoeken zich onder andere op de vraag hoe argumentatie en verhalen de opinies en gedragingen van mensen kunnen beïnvloeden. Recent publiceerde hij onder andere over de rol van emoties in het overtuigingsproces in het Journal of Communication en over de criteria die leken hanteren bij het evalueren van argumentkwaliteit in Thinking & Reasoning.